Svar till etanolkommentarer
avDu som beställt en 200-hk etanol-Volvo: Den är perfekt för att sänka förmånsvärde, för att få miljörabatten och annat godis.
Men vill du köra Volvo och måna om klimatet så föreslår jag den nya lilla dieseln på 136 hk. Det låter tunnt, men prova får du se. Motorn räcker med råga!
Du som säger att jag aldrig trott på klimathotet: Läs lite bättre det jag skrivit sen jag började skriva om bilar för 25 år sedan. Jag föreslår alltid de mindre motorerna, varnar alltid för motorer som är törstigare än tillverkaren anger, skriver alltid om bilar som har en förbrukning på ”pappret”, och en annan i verkligheten.
Mina biltidningskolleger har ofta skrivit, typ, Saab måste ha en V6 i 900 (på 1990-talet), V70 måste ha en V8 och så vidare. Jag har aldrig varit inne på det spåret.
Jag tyckte inte ens att folk skulle välja Volvo 850 med 170-hk-motorn, utan välja den mindre på 140 hk.
I och för sig var det inte av klimatskäl (CO2 var en mycket fin gas på den tiden) utan på grund av sunt förnuft: Vem behöver alla hästkrafter?
Du som skriver att diesel är värst när det gäller kväveoxider och partiklar: Ja, diesel är värre på NOx, men partiklarna klarar man bra med partieklfilter, även de allra minsta (och farligaste). Och i moderna bensinmotorer med direktinsprutning (och högre tryck än konventionella bensinmotorer) blir det också partiklar.
Och de motorerna har INTE partikelfilter.