Startsida / Inlägg

Mercedes A-klass rostar

av Robert Collin

Först rostade E-klass. Överallt.
Och trist nog på ”fel sätt”. Fel sätt för att den 30-åriga rostskyddsgarantin skulle gälla. Enligt Mercedes.

Nu har turen kommit till nya A-klass.
Det handlar om nära en halv miljon bilar och rosten beror på att en tätningsmassa tryckts på den rena plåten i dörrar och motorhuv INNAN plåten rostskyddsbehandlades.

Så nu när det gått ett par år, och massan börjar släppa kommer rosten som ett skott.

Om den 30-åriga rostskyddsgarantin gäller?
Nej, självklart inte. Det handlar ju om rost som kommer på ytan, inte rost som kommer underifrån. Och då gäller ju inte garantin.

Ett råd till alla ägare: Kolla dörrarnas nederkanter och motorhuven direkt. För det är billigare att fixa lätta rostangrepp.

Men innan ni börjar fixa rosten själva – ring till Mercedes och klaga.
Och skriv till bloggen och berätta.

  • Tjänstgörande redaktörer: Jennifer Snårbacka, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB