Startsida / Inlägg

Nya Saab 9-3 till Trollhättan – precis som det ska vara

av Robert Collin


Konceptbilen 9-X Bio Hybrid som avslöjar att nästa 9-3 krymper, jämfört med dagens modell. Den blir snäppet större än VW Golf. Foto: Anders Deros

För fem år sen hade jag värsta diskussionerna med Bob Lutz och Rick Wagoner, de två högsta cheferna inom General Motors. De ville flytta hela Saab-tillverkningen utomlands, ja 9-5 skulle till och med bli bakhjulsdriven(!).
Jag sa: Saab förlorar hela sin trovärdighet. Saab måste tillverkas i Trollhättan och Saab kan inte vara bakhjulsdriven. Diskussionen blossade upp varje gång vi träffades, så där tre, fyra gånger om året på olika bilmässor eller i mer direkta GM-samanhang. Men varje gång – för döva öron.

Så blev tysken Carl-Peter Forster chef för GM Europa. Han kom från BMW och förstod sig på ”trovärdighet”. Det var han som tog beslutet att ge Trollhättan en helt ny, mindre modell, 9-2, som Aftonbladet kunde avslöja för tre, fyra år sedan. Forster insåg att Trollhättan måste bygga åtminstone en av Saabs volymmodeller, just för trovärdighetens skull.

Men i USA fortsatte Bod Lutz som om ingenting hänt. Han beslutade om att sätta Saab-dekaler på Subaru Impreza (Saab 9-2X) och amerikanska ram-byggda stadsjeepen Chevrolet Trail Blazer dekalerades 9-7X. Pinsamt för GM men besluten applåderas till och med av en del av biltidningskollegerna här hemma. (Fast båda modellerna blev ju floppar, vem trodde något annat?)

Men nu ser det mesta bra ut för Saab. Ja, bättre än någonsin kanske.
Visst, det är trist att flaggskepet 9-5 hamnar i Opel-nästet Rüsselsheim, men bilen växer i storlek och lär inte bli samma storsäljare som hittills (Jo, det där med att den ska växa känns inte riktigt seriöst, men det har jag också tjatat om under åren).
9-3 är ”tillbaka” i Trollhättan (trots att vår kollega auto motor och sport hävdade motsatsen så sent som tidigare i veckan!) och får sällskap av 9-2.
De modellerna lär bli ryggraden i framtida Saab.
Samtidigt kommer stadsjeepen 9-4X att byggas i Mexiko. Bra, för den modellen får sin största marknad i USA och då är det bättre att bygga på ett ställe där även kostnaderna är den billiga dollarn.

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Alex Rodriguez och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB