Startsida / Inlägg

Volvo har problem. Med dollar och hemmamarknaden

av Robert Collin

Varför drabbas inte de tyska konkurrenterna Audi, BMW och Mercedes lika hårt av den svaga dollarn som Volvo?
Varför måste inte tyskarna dra ner på produktionen och säga upp personal?

Det finns två skäl. Dels hemmamarknaden. Och dels hemmamarknaden.

Tyskarna har en gigantisk hemmamarknad. Där säljs varje år över tre miljoner bilar, i Sverige bara lite över 200 000.
Så även om Volvo har ett bra gepp om den svenska marknaden, mer än var femte bil som säljs i Sverige är en Volvo, så är det för lite när försäljningen, och lönsamheten, i USA rasar.

Men så är det hemmamarknaden! I Tyskland är den solidarisk med den inhemska industrin. När det går dåligt för tysk industri i USA så ställer tyskarna upp och köper tyskt!

Vad gör vi svenskar? Jo, vi ställer oss upp som en man och öser galla och kritik. Volvo tillverkar fel bilar, har fel motorer, fel attityd, har missat miljötåget och så vidare – och så köper vi något importerat.

Sen är det ju spännande med Volvos modellprogram. Vi svenskar (vi svenska journalister och debattörer i alla fall) tycker att Volvo ska tillverka små, snåla bilar.
Men det är ju de stora Volvo-modellerna som alla vill köpa, och som Volvo tjänar pengar på.
Värstingen XC90, den stora miljöboven, är Volvos best seller sen den introducerades och i USA där de flesta säljs tycker folk att den är liten!

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Alex Rodriguez och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB