Startsida / Inlägg

Handlare i konkurs när törstiga beg-bilar blir osäljbara

av Robert Collin

Just nu springer världens bilindustri åt ett håll – mot riktigt snåla bilar.
Toyota som är störst och mest lönslamt, förra årets vinst var 120 miljarder kronor (jämför med hela General Motors börsvärde på 40 miljarder) och leder kapplöpningen.

Små tillverkare som Volvo ligger en bit efter. Dels för att de inte har råd att ligga först, dels för att de inte har råd att göra fel. Och det kan vara så trivialt som att komma med rätt produkt lite för tidigt, innan marknaden vill köpa bilen (jämför med VW Lupo och Audi A2, tokrätt i dag men minst fem år för tidigt på marknaden).

För nu vill alla köpa snåla bilar. Stora bensinmotorer är stendöda.
I USA står handlarna och tillverkarna med tiotusentals osäljbara stadsjeepar och pickuper.

Och handlarnas lager begagnade stora törstiga bensinbilar är omöjligt att sälja.
Priset spelar ingen roll. Bilarna går ändå inte att sälja.

Här i Sverige har problemen just börjat. Det är de handlare som säljer Audi, BMW, Mercedes, Volvo och Saab som kommer att få det riktigt jobbigt.
Priset på en begagnad Volvo XC90 rasar hos Bilia. BMW X5 går till fyndpris. Stora Mercedes-modeller går lika trögt.

Ingen vill ha dem.
När går första handlaren i konkurs?

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Jenny Åsell och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB