Oj. Det var TVÅ olika rapporter
avJag upptäckte mitt misstag, men innan jag hann rätta till det hade signaturen AL (undrar vem det är?) skrivit två kommentarer till Bloggen.
Nej, jag blandade inte ihop de båda SMHI-rapporterna med ont uppsåt. Jag anade helt enkelt inte att SMHI kom med två så lika, men ändå så olika, rapporter på så kort tid.
• Den som jag läste, där man fokuserade på de riktigt små, riktigt farliga partiklarna, PM2,5.
• Och den rapport som Vägverket beställt av SMHI där man bara tittar på de relativt ofarliga PM10-partiklarna.
Det spännande är ju att dubbpartiklarna oftast är i storleken PM10.
Så Vägverkets specialbeställda rapport lyckas visa att dubbdäck är farliga, medan den andra mer förutsättningslösa rapporten visar att det är de små partiklarna, som oftast kommer inflygande från England och kontinenten, som ställer till mest problem.
Men en sådan mer förutsättningslös undersökning gagnar ju inte Vägverket.
Som trots allt prat om Nollvision vill att vi ska köra på hala däck utan dubb.
För att det sparar pengar åt Vägverket, inget annat.