Startsida / Inlägg

Nu är jag trött på snacket om att Volvo ”bygger fel bilar”

av Robert Collin

Nu stänger Scania sina fabriker över jul och nyår. Nästan en månad.
Och tyska Man stänger i 40 dagar i vinter.
Samma sak sker hos flera personbilstillverkare.
Inte för att de bygger ”fel bilar”, utan för att marknaden är stendöd.
Inga kunder får lån, ingen kan eller vågar investera.
Ingen vågar handla.

Men när Volvo personvagnar har problem – då talar alla förståsigpåare om ”fel bilar”.

”Volvo bygger fel bilar. De är för stora och för törstiga. Volvo satsade på stora jeepen XC90 istället för elbilar. Volvo bygger bilar som ingen vill ha…”

Det är ingen hejd på den analytiska förmågan hos politiker, ekonomer, allmänna tyckare och inte minst journalister. Även här på Aftonbladet.

Men Volvo bygger de bilar som kunderna vill köpa.
Jeepen XC90 har varit Volvos bestseller i flera år.
Nya V70 är bästsäljare sen snart ett år tillbaka och V70 behåller sin ställning som Sveriges överlägset mest sålda bil, en tätplats som modellen haft de senaste 25 åren eller mer.
Volvo har också småbilar, med C30 som allra minsta modell. Men de är inte, och har aldrig varit lika populära som de större modellerna.

Och volvos bilar är INTE speciellt törstiga!
Volvo anger ofta en högre förbrukning än konkurrenterna, men den är mer verklighetstrogen.
I tester i alla svenska biltidningar visar det sig gång på gång att Vovons förbrukning under testerna ligger närmare den angivna förbrukningen än konkurrentbilarnas.

I vårt vintertest som publiceras i Biltidningen den 23 december drar Volvo XC60 13 procent mer än den angivna förbrukningen medan Audin, ofta nämnd som särdeles snål och modern, drar 30 procent mer!

Och trots att Volvon har automatväxel och Audi Q5 är manuell är Audin törstigare! (Automatlåda ökar förbrukningen med minst 7 – 8 procent jämfört med manuell låda).

Och nu har jag kört över 100 mil med nya snål-Volvon V50 DrivE.
Trots att jag bara blivit omkörd av sju bilar, men själv kört om flera hundra (så det har inte varit någon anpassad feg-körning), stannar förbrukningen nära den angivna på 0,45.

Kritik ska vara välgrundad Även om Jante-lagen är skriven på ett annat sätt.

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB