Fel analys gjorde GM konkursfärdigt
avPlötsligt stod han där alldeles ensam och tittade på en liten crossover från Accura, Hondas amerikanska märke. En lång, gänglig man som just pensionerat sig, Wayne Cherry som kom till GM i början av 1960-talet och slutade så här års 2004. De sista tiotal åren var han General Motors designchef och en av de allra mäktigaste när det gällde att bestämma hur framtidens bilar skulle se ut.
Jag träffade honom där vid Acura-montern på bilsalongen i Detroit i januari 2005, och för första gången gick han runt och kollade bilar utan sitt hov av yngre designers, livvakt och pressfolk.
Vi började prtata om den där lilla stadsjeepen från Acura. ”Jo, jag gillar den. Den ser bra ut, rätt storlek, bra design”. Sa Cherry.
”Är det inte dags för GM att börja bygga bilar i den här stilen?” frågade jag. ”Lite mindre, snålare, bilar som verkar sälja bra i USA”, sa jag.
”Nej, nej”, sa Cherry med eftertryck.
Och fortsatte med en analys som gick ut på att amerikanerna visserligen just vid den här perioden köpte lite mindre bilar, för att bensinpriset just vid den här perioden var ovanligt högt.
Men ”amerikaner gillar sina stora bilar, så det är sådana vi ska bygga”. Sa Cherry.
Som ända till senhösten 2004 var en av de tre, fyra högsta ansvariga på General Motors när det gällde att ta fram de bilar som produceras i dag, senhösten 2008.
Och i morgon.
Jag lämnade Wayne Cherry och tänkte: Det här kommer att sluta illa!