Framtidens bilar redan i dag? Nej, tyvärr. För de finns inte än
avJag fick just det här mejlet:
”Bästa Robert!
Jag läste din artikel om nya Volvo S60 eller rättare sagt konceptet. Jag håller med dig fullständigt och plusregnet vore inte överdrivet – om det var för 10 år sedan!! Ingen ny personbilsserie som bara erbjuds med förbränningsmotor skulle få en stjärna oavsett om den kvalar in för 120mg eller 0,5 l/mil. Vi behöver fler elhybrider och renodlade elbilar nu och inte snålare bensindrivna sådana. Glöm inte att Opec snart höjer priset.. S60 blir lite som att jubla över en ny grammofon när cd-spelaren är runt hörnet!! Jag skulle önska du drev på lite hårdare för ny teknik och höll inne stjärnorna när någon inte håller måttet som Volvo.
Mvh Mats Claesson”
Och det är så typiskt. Jag får många i samma stil. Ministrarna i regeringen som borde förstå har samma åsikt. För att inte tala om alla miljö-debattörer med expertstatus.
Visst vill vi ha ”nästa generation bilar” redan i dag. Problemet är att de inte finns.
El-bilen Think i Norge hotas av konkurs om inte norska staten går in med minst 200 mkr (den kan ju knappast beskyllas för att vara ”fel bil”) Toyota har stoppat ett nytt Prius-projekt i USA (även hybriden Prius är miljökramarnas gunstling)
GM snackar om elbilen Volt, men den är ju också långt fram i framtiden (ingen tror att Volt kommer i serieproduktion år 2010, som ju GM påstår).
Nej, vi måste se verkligheten som den är – och det dröjer innan vi kan köra el-bilar, från Volvo eller från någon annan.
Laddhybriderna är långt, långt bort. Vanliga hybrider inte tillräckligt effektiva, men mer än tillräckligt dyra. Det handlar om dyr teknik och om att batterierna inte är tillräckligt effektiva.
Visst ska vi premiera ny teknik. Men det alla jobbar på i dag, Volvo och alla andra, är att göra förbränningsmotorerna mer effektiva.
20 procent snålare än i dag är riktigt, riktigt bra.