Startsida / Inlägg

Bob Lutz säger att GM ska lägga ner Saab. Menar han allvar. Eller är han bara smart?

av Robert Collin

Bob Lutz är en man som talar i rubriker. Som alltid är lätt att citera. Och som säger det oväntade.

I går träffade han ett gäng svenska journalister på bilsalongen i Detroit, och precis när mötet var slut, alla reste sig och skulle gå säger han: I värsta fall måste vi lägga ner Saab.

Och nu är det inte bara ett värstascenario. Det är sant: General Motors ska lägga ner Saab. Svarta rubriker i alla morgontidningar, radio och tv.

Men GM tänker inte lägga ner Saab. Av det enkla skälet att det är ÄNNU dyrare.
Saab 9-5 är nästan klar och ska börja tillverkas i höst. Jeepen 9-4X är nästan lika klar och ska börja byggas nästa år. Lilla stadsjeepen 9-3X är också i startgroparna. Den kommer redan i vår.

GM har investerat tiotals miljarder kronor i de här tre modellerna, pengar som är slängda i sjön om Saab läggs ner.

Men Bob Lutz är inte dum. Han vet vad han säger, även om det inte alltid verkar så.

Svenska regeringen har folk i Detroit just nu, som diskuterar krisen med både Ford och GM.
Det är rätt sega förhandlingar och framförallt GM behöver låna pengar NU.

Båda parter lurpassar på varandra. Regeringen vill helst slippa stå som lånegarant. General Motors har brist på kontanter och diskuterar lån även med regeringarna i USA och Tyskland.

Bob Lutz uttalande kan säkert få lite fart på Maud Olofssons utsända tjänstemän
President Bush gick in med stödmiljarder, trots att kongressen sa nej, för han ville inte vara den som drev biljättarna i konkurs.
Barack Obama kommer med mer pengar, för han förstår att bilindustrin är en viktig motor för välfärden i USA.

Kanske gav Bob Lutz Maud Olofsson, Anders Borg och Fredrik Reinfeldt något att fundera på.

För även om jag påstår att det är orimligt att General Motors verkligen överväger att lägga ner Saab, så, visst, möjligheten finns ju.

Och då ser det riktigt mörkt ut för Volvo.

Och då försvinner de svenska underleverantörerna. Och sen, ja då vet jag inte vem som ska sopa ihop smulorna.

Jag såg en uträkning i Newsweek. De tyska biltillverkarna BMW och Mercedes som bygger bilar i Sydstaterna i USA har skapat biljobb åt 100 000 personer, folk som var arbetslösa innan tyskarna kom för drygt tio år sedan.
Och de här 100 000 personerna genererar jobb åt ytterligare 650 000 personer utanför bilindustrin. Som också var arbetslösa för tio år sedan.

Den så bespottade bilindustrin ger massor av jobb.
Frågan är om vi vill ha kvar biljobben i Sverige.
Om inte – vad ska alla i Västsverige jobba med då?

(Skrivet på hotellrummet i Detroit strax innan ni vaknar därhemma. Nu har ni något att fundera på medan jag sover ett par timmar. Var ska jobben vara?)

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB