Startsida / Inlägg

Saab flyttar hem design, utveckling och produktion till Trollhättan! Krisen blev räddningen.

av Robert Collin

Saab hem till Trollhättan igen! Ja, det kan bli resultatet av krisen inom bilindustrin.
General Motors förhandlar ju med både amerikanska kongressen och med den svenska regeringen om stödmiljarder för att överleva finanskrisen.
Problemet är att kongressen vill vara säker på att pengarna stannar inom USA ,och den svenska regeringen vill vara lika säker på att våra skattestödpengar stannar i Sverige.

Alltså inga svenska pengar till den planerade 9-5-produktinoen i Tyskland och inga till 9-4X i Mexiko. Och inga för att hålla liv i cab-tillverkningen i Österrike.

När jag frågade GM-Europachefen Carl-Peter Forster i Detroit sa han: Vi jobbar på lösningar. Och vi måste karva ut Saab ur GM.

Nu vet vi vad han menade: 9-5 flaggas hem till Sverige. Produktionen var planerad att komma igång i Rüsselsheim i november, men nu blir det troligen någon månads försening och start i Trollhättan istället.
Nuvarande 9-3-cabben som byggs av Magna-Steyr i Öserrike kommer också hem, men 9-4X blir kvar som planerat i Mexiko. Och det är inte fel. Merparten kommer att säljas i USA.

Men inte bara det. Enligt Aftonbladets källor flyttar även utveckling och design hem till Trollhättan igen! Flera hundra nya tjänster till den krisande bilmetropolen, alltså.

Om Saab blir kvar inom General Motors på sikt är oklart, men det viktiga är att GM har en plan klar den 17 februari att lägga fram för kongressen. Och där står det – med all sannolikhet – att Saab skiljs tekniskt och ekonomiskt från GM men om det framtida ägandet skriver man ingenting.

De här spännande planerna gör att utvecklingen av nya 9-3 stannar upp. Den skulle baseras på samma teknik som kommande Opel Astra.
Det blir knappast aktuellt nu.
Istället kommer nya 9-3 troligen att baseras på samma teknik som nya 9-5 (vilket ju var planen ända fram till förra året!).
Den nya Epsilon 2-tekniken är flexibel och kan lätt krympas till 9-3-storlek, alltså ungefär samma mått som Opel Insignia, som också har den plattformen.

Men, kan man fråga. Har Saab en framtid på egna ben?
Säkert inte. Men bara att plocka hem tillverkning från Tyskland gör bilaget mer lönsamt. Kostnaderna i Sverige ligger enligt facket i Trollhättan 30 procent lägre än i Tyskland med dagens kronkurs.

På Saab vill man inte kommentera den senaste utvecklingen.

  • Tjänstgörande redaktör: Wayne Seretis
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB