Startsida / Inlägg

Toyota stämmer Volvo

av Robert Collin

Ni har sett annonserna: Volvo XC60 – världens säkraste bil!
Men är den verkligen det?
– Nej, säger Toyota och stämmer Volvo inför Marknadsdomstolen.
– Jo, säger Volvo. Och fortsätter med annonskampanjen.
Bråket började i somras när Toyota annonserade sin mellanklassmodell Avensis som ”Sveriges säkraste bil”.
Då surnade Volvo till, och Toyota stoppade kampanjen.
Så här var det: Försäkringsbolaget Folksam gör statistik på säkra och farliga bilar. Och senast var Toyota Avensis (årsmodell 2003) säkrast.
Men även om Folksams statistik är bra, så är den inte alldeles korrekt. För underlaget har brister. De bilar som försäkras hos Folksam redan när de är nya är med i skadestatistiken direkt, medan andra bilar knappt syns förrän efter fyra, fem år eller längre.
Toyota har sin vagnskadeförsäkring hos Folksam, och är alltså med direkt. Medan Volvo har sin hos Volvia (som ägs av If) och alla nya Volvobilar blir kvar där i minst tre år, ofta i fem.
Sen är det upp till ägaren att byta till vilket bolag som helst. Ibland till Folksam. Och först då börjar alltså Volvobilarna märkas i Folksams till synes oantastliga statistik.
Euro Ncap är en annan krock-undersökning som sällan kritiseras.
För några år sedan fick mellanklassbilen Renault Laguna det dittills bästa resultatet i Euro Ncaps krocktest. Annonserna lät inte vänta: ”Renault Laguna – Europas säkraste bil”.
Och vi ”kritiskt granskande” journalister hängde på och berömde.
Men Renault Laguna var ju bara bäst i Euro Ncaps krocktest. Inte i verkligheten, som ju rymmer många fler olyckstyper än de tre förbestämda krockarna i testlabbet.
Till exempel pisksnärtskada, som står för 75 procent av alla personskador, och som kommit med i Euro Ncaps tester först i år. Flera ”säkra” bilar rasar i tabellen när pisksnärtskadorna vägs in.
Euro Ncap visar egentligen inte mer än vilka bilar som är säkra i just Euro Ncap, dessutom – bara i sin storleksklass.
Folksam är på sätt och vis bättre, för nu handlar det om verkliga olyckor. Men – bara om bilen är försäkrad i Folksam.
”Det finns säkrare bilar än Volvo XC60” skriver Toyota i sin stämningsansökan till Marknadsdomstolen.
– Dessutom vill vi ha prövat om en tillverkare kan göra ett sådant påstående som Volvo utan att luta sig mot någon undersökning, säger Bengt Dalström, informationschef på Toyota.
Men vem avgör vilka undersökningar om bilars säkerhet som är ”säkra”? Euro Ncaps, Folksams eller kanske Volvos egna. Och vem bestämmer vilken statistik som överhuvudtaget är ”godkänd”?

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB