Maud, varför sänker du svensk bilindustri?
avFör ett par dagar sedan bloggade jag om Maud Olofssons bilar, en etanol-Ford Focus privat och BMW i tjänsten. Och jämförde med andra länder där det är självklart att politiker och myndigheter kör hembyggt.
Och nu har Volvo kollat upp hur mycket svenskt svenska myndigheter köper: 26 procent. Resten är importbilar.
Motsvarande siffra är 88 procent inhemskt i Tyskland och 98(!) i Frankrike.
Och när Maud Olofsson fick kommentera i TV4 sa hon som vanligt, ungefär:
– Volvo bygger fel bilar. Och det gäller även Saab. För stora och för törstiga.
Volvo som har tigit still börjar bli irriterade över ministerns okunskap, eller ovija, vilket det nu är. Och skickade i dag ut en presskommuniké.
Där man berättar att det finns sex bilar i Maud Olofssons Focus-klass som är miljöklassade och att det kommer ytterligare tre inom kort.
Och ännu fler till sommaren.
Visst, Volvo vaknande sent. Men hur många miljöklassade bilar kräver näringsministern innan hon slutar med sitt eviga mantra om ”Fel bilar”?
När andra länder stöder sin industri, och lägg märtke till – redan före krisen, än mer i dag, gör Maud Olofsson allt för att sänka den svenska.
Vad har hon för dold agenda?
Vart vill hon driva Sverige?
Ska vi lägga ner industrin?