Startsida / Inlägg

Opel går samma väg som Saab. Men Angela Merkel går knappast i Maud Olofssons spår

av Robert Collin

Nu ska även Opel skiljas från General Motors och bli ett självständigt bolag precis som Saab. Bakgrunden är samma som för Saabs del – GM måste kunna hävda infor kongressen i USA att de statliga stödpengarna stannar i USA.

GM-Europachefen Carl-Peter Forster ska nu förhandla med den tyska förbundsregeringen om garantier för ett EU-lån på runt 35 miljarder kronor (3,3 mdr euro) för att rädda Opel och de tyska jobben.

Räkna med att flera tusen jobb ändå måste försvinna i en rekonstruktion som liknar den som Saab just inlett och att flera fabriker måste stängas.

Angela Merkel har tidigare visat en helt annan attityd till de tyska biltillverkarna än den rättframma sågning som Maud Olofsson står för när det gäller Volvo och Saab.

Och risken är att den tyska bilindustrin får leva vidare. Med EU-lån som vi svenskar också är med och finansierar (varifrån kommer annars EUs pengar, om inte från medlemsländerna?) medan Maud Olofsson tycks ha som enda mål att lägga ner svensk biltillverkning.

Det är riktigt riktigt sorgligt.

  • Tjänstgörande redaktörer: Jennifer Snårbacka, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB