Fiat räddar Saab del 2
avOm det osannolika händer, att Fiat tar över Opel, då är Saab också räddat.
Och det är alldeles självklart och en drömlösning för Trollhättan.
Om Fiat köper Opel följer det med tre färdigutvecklade bilmodeller som baseras på GM-teknik.
Saab 9-5 som delar all tung teknik med nya Opel Insignia, jeepen 9-4X som delar teknik med Cadillac, 9-3 som blir kvar i produktion än ett par år och som delar teknik med Opel Vectra, och så skogsmulleversionen av 9-3 kombi, 9-3X som är klar för produktion.
Varför skulle Fiat tacka nej till ett antal alldeles produktionsfärdiga modeller?
Och varför skulle Trollhättan ens tveka att anta räddningsplanen?
Det är den bästa tänkbara lösningen. Ljusår bättre än om en kinesisk tillverkare fått ”rädda” Saab. För den räddningen tror jag inte mycket på.
Om, jag säger om, Fiat genomför planen är sannolikheten stor att det blir fabriksnerläggningar i Tyskland, vad än Angela Merkel och det starka tyska metallfacket säger.
För Opel har överkapacitet som måste skalas bort nu när chansen finns. Fabriken i redan krisande Bochum ligger illa till. Och delar av den (för engelsmännen) symboliskt viktiga tillverkningen i England.
Det vet Fiat, som aldrig kommer att få tillbaka den här chansen att sanera den euroepiska bilindustrin.
En sanering som måste göras och som gynnar alla europeiska tillverkare.
Men vad finns att sanera i Trollhättan?
Ingenting!
Fabriken är toppmodern, flexibel och kan snabbt ställa om till olika modeller.
Att Fiat förstår värdet med att ha Saab-tillverkning i Sverige är också klart. Det tog lång tid innan General Motors förstod det. Och då var det för sent.
För Fiat är Saab extra intressant eftersom itaienarna inte säljer sina egna märken i USA.
Nu kan man bygga Fiat och Opel på samma teknikska grund och sälja bilarna i Europa och i u-länderna.
Man kan Bygga Saab på samma teknik och sälja bilarna i hela världen, inklusive USA och man kan bygga snåla, trovärdiga Chryslermodeller baserade på euroeiskt kunnande och teknik.
Se på asiaterna – de har lönsamma fabriker i USA som tar marknadesandelar från de amerikanska tillverkarna varje dag.
Det är dit Fiat vill komma. Men utan Chrysler, och utan Saab är det betydligt svårare.
(Finns det en lika serös spekulant på Volvo? Vi kan bara hoppas!)