Dags för Saab och regeringen att gå vidare
avAngela Merkel lovar 45 miljarder kronor i statliga garantier till Opel – om Magna tar över.
Varför? Jo, för att hon är mån om de tyska jobben, mån om den tyska bilindustrin och säker på att Opel har en framtid med rätt ägare. Det är jag också.
Och nu är det dags för Maud Olofsson att växla spår. Det är dags att släppa Koenigsegg – utan att överge Saab.
Visst, Maud har sagt att både Saab och Volvo tillverkar fel bilar, vilket knappast är uppmuntrande vare sig för eventuella köpare av bilarna eller för spekulanter på tillverkarna. Och det kan ge trista vibbar om hur Sverige ställer sig till bilen och bilens framtid.
Men om Maud tänker om, och tittar ut i världen och ser att hela bilindustrin har problem, och att hennes kolleger ute i världen gör allt för att rädda sin bilindustri, ja, då kanske både Volvo och Saab har en chans.
Ring upp Magna och prata med dem! Säg att vi vill ha kvar Saab, och att du är villig att ställa upp med garantier, som Merkel, om Magna räddar Saab också.
På kort sikt är nog Saabs största chans att överleva om företaget stannar kvar i samma familj som Opel.
Nästa 9-3-modell är ju redan på projektstadiet, och den baseras på samma teknik som nya Opel Astra.
Måste Saab börja om från början förlorar man ytterligare ett par år innan avlösaren är klar.
Ring Magna direkt, helst före helgen. Och säg helt att ni struntar i det där med att alla jobb måste till Trollhättan.
Magna får gärna bygga vidare på cabben i Österrike, och vi kan till och med gå med på att 9-5 byggs i Rüsselsheim, hos Opel. Förmodligen är det en betydigt bättre affär (jo då, för alla parter, även för Saab och för skattebetalarna).
Och så får Trollhättan de nya 9-3-modellerna, det vill säga även 9-2 som ju baseras på samma teknik.
Ring genast, det är bråttom nu!