Varför vill GM sälja Saab till Koenigsegg?
avGeneral Motors har valt högoddsaren Koenigsegg som köpare till Saab. Varför?
Koenigsegg har inga pengar. Koenigsegg vet ingenting om (storskalig) biltillverkning. Ändå forstätter försöken att få affären till stånd.
För ett par veckor sedan avslöjades att Koenigsegg skrapat ihop 720 miljoner kronor till affären som påstås ha en köpesumma runt 10 miljarder. Men GM skulle efterskänka en större del, lånet från Europeiska Investeringsbanken på 4,5 miljarder betraktades som klart och nu saknades bara tre miljarder. (Fast EIB-pengarna ju inte ska användas till köpet utan till att utveckla ny teknik. Hur det nu går ihop.)
Och nu ryktas det att de tre miljarderna som saknades för att ro affären i hamn är klara!
Jag tror inte att det finns någon enda investerare som så här i allra sista stund tycker att Koenigsegg-affären verkar sund. Nej, det kan bara vara GM som plockar fram de saknade miljarderna.
Varför? För att bli av med Saab? Kanske. Genom att ge Koenigsegg pengar för att klara affären slipper GM allt ansvar för Saab i framtiden och när nästa kris kommer för Saab om ett par år kan GM två sina händer. Då är det Koenigsegg som sitter med Svarte Petter.
Men kan det vara så att GM verkligen tror på affären? Kanske. Koenigsegg har köpt in sig i svenska Cargines uppfinning med ”fria ventiler” som kan sänka förbrukningen i förbränningsmotorer på ett revolutionernade sätt. Är det den uppfinningen GM vill åt? Men i så fall kunde det fixas utan Saab-affär.
Eller vill man hindra att Saab hamnar hos kineser eller ryssar – som då kommer åt en massa modern GM-teknik? Kanske.
Bara ett är säkert – det pågår en massa skit bakom kulisserna som vi inte har en aning om.
För Saabs skull hoppas jag att det slutar bra. Både för märket, för de anställda och för underleverantörerna, vilket i sin tur spiller över på Volvo och hela det svenska näringslivet.