Ulla Hamilton trasslar in sig i lögner, och nu drar hon in mig!
avJag har skrivit att Ulla Hamilton bluffar i dubbfrågan. Nu trasslar hon in sig i ännu fler lögner på sin blogg. http://ullahamilton.se/
Så här skriver hon:
”Robert Collin vill i Aftonbladet framställa det som att jag korresponerar med honom i dubbdäcksfrågan. Det brev från mig som han skriver om är i själva verket en debattartikel till Aftonbladets debattredaktör som Colllin bad min pressekreterare att få en kopia på. En debattartikel som också tidningen publicerade. Varför Collin vill framställa det som att jag korresponderar med honom begriper jag inte.
Man kan välja att debattera i sak och man kan välja att hoppa på person. Jag konstaterar att i dagens DN Motor så beskrivs att det finns olika däckundersökningar som ger olika resultat. Jag konstaterar också att det finns undersökningar som visar att en mycket stor andel av partikelhalterna kommer från dubbdäcksanvändningen. Jag konstaterar också att Vägverket i sina annonser som går fn lyfter fram anpassning av hastigheter och antisladdsystem som viktiga faktorer.
Till sist. Som politiker har jag ansvar för att se till att Stockholm stad klarar luftkvaliteten. Det gör vi inte idag. Det måste vi ändra på. En kraftig minskning av dubbdäcksanvändningen kan hjälpa oss att klara detta. Därför reglerera vi nu dubbdäcksanvändningen i Stockholm.”
Pinsamt. Jag har hela mejlkorrespondensen kvar.
Först kom ett telefonsamtal från hennes pressekreterare som förklarade att Ulla Hamilton ville ha in ett genmäle på en text jag skrivit, och sen kom det här mejlet.
”Robert,
Här kommer genmälet från Ulla Hamilton på artikeln om dubbdäck. Den är som sagt drygt 1700 tecken och skickas med kopia till Jan Helin, som du bad om. Hoppas att det är intressant!
Med vänlig hälsning,
Helena Öman
Pressekreterare för Kristina Alvendal, Ulla Hamilton och Ulf Kristersson (M)
———————————————————
Stadsbyggnads- och fastighetsroteln
Miljö- och trafikroteln
Social- och arbetsmarknadsroteln
Stockholms Stadshus
+46 (0)76-12 29 222
Via Eu-regelverket för luftkvalitet har Sverige förbundit sig att inte överskrida miljökvalitetsnormerna. Vi lyckas inte med att leva upp till detta rättsligt bindande direktiv. Trots de åtgärder som Stockholms stad vidtagit konstateras att de åtgärder som ingår i det av regeringen beslutade åtgärdsprogrammet inte har medfört att miljökvalitetsnormen för PM10 uppfylls i Stockholm.
EU-kommissionen har därför skickat varningsbrev till de medlemsstater, däribland Sverige, vilka bedömdes inte klara gränsvärdet för PM10 inom fastställd tid. Regeringen begärde underlag från bl.a. Stockholms stad för att besvara skrivelsen från EU-kommissionen. Enligt experter krävs det framförallt en åtgärd för att komma till rätta med överskridandena av miljökvlitetsnormen för luft: en radikal minskning av dubbdäcksanvändningen.
Oavsett vad Robert Colin (aftonbladet 2009-09-08) tycker om dubbat eller odubbat så måste Sverige leva upp till en rättsligt bindande miljökvalitetsnorm. Alternativet är stora och kännbara sanktioner gentemot Sverige från EU:s sida, vilket vi vill undvika.
Det är inte ett lätt beslut att fatta som politiskt ansvarig för trafikfrågorna i Stockholm. Trafiksäkerheten är mycket viktig och konsekvenserna i och med ett dubbdäcksförbud har analyserats mycket ingående, och Vägverket konstaterar att dubbdäcken inte påverkar trafiksäkerheten överlag. Det kvarstår dock att dubbdäcken är den största källan till höga halter av partiklar i Stockholm och därför måste vi ta oss an problemet och reglera dubbdäcksanvändningen. Slutligen är det löjeväckande att påstå att det finns en dold agenda när det gäller underhållskostnader, och visar att Collin inte riktigt har förstått stundens allvar när det kommer till Stadens PM10-nivåer.
Ulla Hamilton,
Miljö- och Trafikborgarråd”
När jag läst mejlet bad jag om ett par föreklaringar till olika påståenden i genmälet och föreslog sen att det hela skulle publiceras på vår debatt sida.
Och så blev det.