Beijing flyttar 9-5 till Peking. Betalar närmare två miljarder till Saab
avBeijing Automotive har inte givit upp tanken på att bygga Saab i Kina. Tekniker från företaget är kvar i Trollhättan, de lämnade aldrig Saab när Koenigsegg-affären sprack förra veckan.
Beijing planerar för att flytta över tillverkningen av Saab 9-5 till Peking.
Uppgiften finns på den alltid välinformerade sajten saabsunited.com och bekräftas av Aftonbladets källor på Saab.
Beijings primära intresse är alltså att köpa tillverkningsutrustningen för nuvarande 9-5 som just har monterats ner i Trollhättefabriken. Plus utrustningen för att bygga de gamla Södertäljemotorerna i gjutjärn som satt i 9-5 och gamla 9-3.
Enligt uppgifter till Aftonbladet kommer kineserna att betala mellan en och två miljarder kronor till Saab för tillverkningsutrustningen. Alltså runt hälften av de tre miljarder som Beijing planerade att gå in med i Koenigsegg-gruppen.
9-5 ska byggas i Beijings fabrik i Peking och sannolikt säljas som ”Beijing” eller ”Great Wall”, ett annat av Beijing Automotives varumärken. Men alltså inte som Saab.
Resterande två miljarder kronor skulle Beijing Automotive, Baic, använda för att köpa in sig i Saab för att få del av framtida modeller. Beijing är enligt Aftonbladets källor fortfarande intresserad av ett partnerskap med en annan ny huvudägare.
Just nu är finansgruppen Merbanco mest sannolik, men det har under dagen dykt upp ytterligare en spekulant.
För alla parter gäller dock att affären nu kan fullföljas skyndsamt. Det har både Beijings vd Wang Dazong och Merbancos vd Christopher Johnston förklarat.