Startsida / Inlägg

Livsfarligt att tanka fel gas. Och omöjligt att göra misstag

av Robert Collin

En gasbil exploderade i södra Storstocklom på fredagseftermiddagen. Bilen, en Subaru Legacy, var konverterad till gasol. Men föraren tankade fordonsgas.

Då kan det bara sluta på ett sätt.

Gasol, samma gas som vi har i campingkök, cigarettändare och gasolgrillar kallas i bilsammanhang LPG, Liquid Petrolem Gas, där Liquid betyder flytande.

LPG förvaras flytande men blir gasformat när trycket minskar och är gasformat innan det förbränns.

Trycket i gasolflaskan är mycket lågt. Sex bar.

Fordonsgas däremot, antingen naturgas eller biogas, eller en blandning av båda, är alltid i gasform och måste förvaras under stort tryck, ett par hundra bar (ett bildäck pumpas till 2 bar)

Gasoltankar kan ser ut hur som helst, nästan fyrkantiga, för tycket är så lågt. Fordonsgastankar är alltid cylindriska för att klara trycket.

LGP-bilar finns knappt i Sverige längre, men gasen var vanlig hos Taxi på 1980-talet och är fortfarande vanlig nere i Europa, i Italien är det stort.

Det borde inte gå att tanka LPG ur en pump med fordonsgas, men med en hemgjord otillåten adapter är allt möjligt.

Vi vet inte ännu varifrån den här Subarun kommer, men den är av 1996 års model och kom till Sverige för två veckor sedan. Den borde inte gå att registrera i Sverige, inte om den är privatimport, men kan ha kommit som flyttgods, då görs undantag. Sannolikt har den körts på bensin fram till det ödesdigra tankförsöket på fredagen.

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB