Tredje gången gillt för Saab. Och nu kan det bli riktigt bra
avVad är Saab om fem år?
Nerlagt, styckat, skändat och ett råttbo som svenska staten måste rensa upp i?
Eller ett litet bilföretag på väg att göra något riktigt bra av sin tredje chans.
Wallenberg klarade inte av att styra Saab rätt. General Motors körde rätt ner i diket. Men Spyker kan faktiskt bli den ägare som rattar Saab i rätt riktning igen.
Om det går bra tror jag att vi ser ett helt nytt Saab om fem år.
• Den i dag helt nya Saab 9-5 säljer dåligt om fem år och håller på att tyna bort. Den är på tok för stor, inte vad Saab-entusiasterna är ute efter.
• En helt ny 9-3 är utvecklad ur den nuvarande 9-3-modellen. Arbetet är redan på gång i dag. Men om fem år har komponenterna från GM försvunnit. Saab vill ha så lite som möjligt att göra med GM, den onda styvpappan. Bensinmotorerna kan komma från BMW, dieslarna från Peugeot och chassit är en vidareutveckling ur dagens.
• En helt ny och mindre modell, en 9-2, är utvecklad tillsammans med Fiat och den börjar byggas i en av Fiats fabriker runt 2015. Det blir för dyrt att bygga bilen i Trollhättan.
• Någon supersport-Saab à la Spyker blir det inte. Däremot lär flera amerikanska Saab-handlare även sälja Spyker i sina hallar. Och den symbiosen kan bli värdefull. Den ger tillbaka Saab den presitige av sportig familjebil som GM gjort allt för att smula sönder.