Startsida / Inlägg

Vägverket har tappat kontrollen. NCC kammar in vinsten!

av Robert Collin

Måndagen efter trettonhelgen ringer tjänstemannen Kjell Jansson på Vägverket region Mälardalen till platschefen Göran Sievert på NCC i Nyköping.

Kjell Jansson har fått ett samtal från trafikpolisen i Nyköping som påtalat att de stenhårda, rampformade snövallarna mot mitträcket på E4 genom Nyköping måste bort. De är en trafikfara. De sätter räckets skyddande effekt ur spel.

Jansson, som är väl förtrogen(!?) med förhållandena i Nyköping och Sievert diskuterar snövallarna. Som de båda väl känner till. Men inte har brytt sig om.

Båda vet att det är svårt att få bort dem, varken plogbil eller väghyvel klarar jobbet, vallarna är ju stenhårda.

Man måste ta dit en grävmaskin, två lastbilar som kan köra iväg snömassorna och tre lastbilar med så kallade TMA-skydd (Truck Mounted Attenuator), alltså lastbilar med en deformerbar bakdel som i första hand informerar om arbetet och i andra hand lindrar skadorna om någon kör in i dem.

Ett dyrt, tidskrävande och komplicerat jobb – som Vägverket ska betala.

Jo, självklart är det NCC som gjort jobbet dåligt från början, annars hade snön aldrig hamnat mot mitträcket, men den slarviga upphandlingen leder ändå till att Vägverket (=skattebetalarna) får stå för kostnaden.

Och det är nu Vägverkets inkompetens leder till fel beslut.

För enligt Vägverkets statistik har 23 av de 32 olyckorna med personskada på sträckan runt Nyköpingsån de senaste sju åren skett i södergående riktning. Bara nio i nordlig.

Alltså bestämmer Jansson och Sievert att det räcker med att ta bort snövallen i södergående riktning.

Men beslutet bygger på total okunskap om olyckorna och om hur man gör olycksstatistik. För den övervägande delen av olyckorna har faktiskt skett i NORDLIG riktning. Bilar på väg norr ut, i nerförslutet mot Nyköpingsån har fått sladd och på grund av dålig dosering (lutning) av kurvan har de sladdat/flugit över till mötande, alltså södergåernde vägbana.

Det är där som räddningsarbetet gjorts – och det är där olyckan placerats i statistiken.

Vad ska man säga? Var finns kompetensen? Var finns yrkesstoltheten?

• Hur många mil stenhårda snövallar mot mitträcket finns det runt om i Sverige, på de vägar Vägverket kallar ”säkra”? Hundratals mil, inte mindre.

• Hur hamnade de där? Varför har Vägverket tillåtit slarviga – eller vinstmaximerande – entreprenörer att lägga vallarna mot räcket?

• Salt + snö = stenhårt. Det vet alla som blandat, det lärde vi oss redan i skolan. Men Vägverket tittar på när entreprenörerna bygger upp vallarna och gör vägarna farliga.

• Alla har sett bilarna från snösvängen, med plogbladet fem – 10 centimeter upp i luften, som lämnar massor av snö kvar på vägbanan, och som kör med saltspridaren i högsta fart. Så gick det ALDRIG till när Vägverket skötte snöröjningen i egen regi. Men plogbladens skär kostar pengar, och de slits när de ligger an mot vägbanan. Därför en decimeter upp i luften…

••• Vägverket betalar för en vinterväghållning i Sverige som blir sämre för varje år. Entreprenörerna blir rika. Vi bilister får ta smällen

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB