Startsida / Inlägg

Springpojke åt Saab och oppositionen

av Robert Collin

Publicistklubben är en gammal fin förening för journalister som vill umgås och debattera journalistik. Medlemmarna delar varje år på stipendier värda 1,5 miljoner kronor, ur en stiftelse skapad av Aftonbladets grundare Lars Johan Hierta och föreningen är dessutom remissorgan i mediefrågor.

Den senaste debatten nu i veckan handlade om hur medierna skrivit om Saab-affären.
Bilreportern Håkan Matson på Dagens Industri betonade att han arbetar på ”gammelmedia” eller ”Slow Media”, som han också sa. Vilket enligt honom betyder eftertänksamhet innan man skriver. ”Då blir det rätt. Aldrig förhastat.”
Den politiske reportern Anders Jonsson berömde sig gång på gång för att han redan i augusti, när Koenigsegg skulle köpa Saab, la ut en ”Trustorvarning”, alltså att Saab skulle plundras på sina tillgångar.
Ekonomikrönikören Patricia Hedelius på DN betonade att hon aldrig trott, och fortfarande inte tror att Saab kan räddas.
Judit Ek, redaktör på SVT Rapport fick försvara att Rapport, i ivern att vara etta med nyheten, först sa att affären med Spyker var klar, sen, samma dag, tvingades att dementera.
Själv anklagades jag för att vara springpojke åt både Saab och oppositionen. Håkan Matson kallade det för ”supporterjournalistik”.
Och Matson fick skrattarna med sig när han slarvigt citerade ur min första provkörning av Saab 9-5-prototypen i våras och fick det att låta som ett reklambudskap för den nya bilen.
Surt, sa räven om rännbären. Men är inte Matson (som fortfarande inte fått köra den nya Saaben men som varit med om att utnämna systerbilen Opel Insignia till Årets Bil i Europa) för rutinerad för att frisera sanningen för snabba poäng? Håkan Matson vet självklart att jag varit mycket kritisk till att den nya Saaben är både för stor och för törstig. Och att jag aldrig sett vare sig Koenigsegg eller Spyker som trygga bundsförvanter.
– Men varför, frågade jag, är det en finare journalistik att vilja lägga ner än att försöka rädda Saab? På vilket sätt blir den journalistiken mer objektiv?
Och när blev det finare att vara sist med en nyhet? Varken på Bloggen, på webben eller i den tryckta ”gammeltidningen” har jag skrivit något om Saab-affären som jag ångrat eller tvingats ta tillbaka.

Se hela debatten på webb-tv på publicistklubben.se

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB