Vinterdäck utan dubb dödar
av”Motormännens Riksförbund har granskat 13 halkrelaterade dödsolyckor som inträffade under perioden 5 december 2009 till 7 januari 2010. Undersökningen visar att bilar med odubbade däck oftare är inblandade i olyckor än bilar med dubbdäck.
I åtta av dödsolyckorna saknade bilarna dubbdäck. Med bakgrund mot att ca 30 % av bilisterna i Sverige kör med dubbfria däck och nästan 70 % med dubbdäck, så är bilar utan dubbdäck kraftigt överrepresenterade i statistiken.”
Så skriver Motormännen i ett pressmeddelande i dag och undersökningen bekräftar mina erfarenheter av vinterns halkolyckor. Däck utan dubb är överrepresenterade.
En av dödsolyckorna i Nyköping började med en sladdande stadsjeep, med grova m+s-märkta däck där m+s betyder mud and snow. Men däcken är trots märkningen inte godkända som vinterdäck. Och självklart saknar de dubb. Sen kom en bil med godkända vinterdäck, också utan dubb och halkade rätt in i bärgningsbilen. En dog, en blev allvarligt skadad medan flera personer i bilarna klarade sig med lättare skador.
Väglaget på E4 var polerad svartis, det halaste väglag man kan tänka sig. Och ett vanligt väglag den här vintern.
Vintern har bara börjat men redan har halkan dödat på de allra största vägarna från södra Sverige och norr ut. Halkan har dödat på vägar som Vägverket kallar ”säkra”.
Ingenting tyder på att olycksbilisterna kört fortare än tillåtet. Eller på att de kört vårdslöst. Men de har lurats av deras däck utan dubb inte greppar på den lömska dolda halkan. De har kanske lyssnat på lobbyorganisationerna som påstår att dubbfritt är lika bra som dubbat, kanske bor de på Södermalm i Stockholm och tvingas byta bort dubben för att kunna köra hem.
Eller kanske de har lyssnat på miljödebattörerna som säger att dubbarna alstrar farliga partiklar, som kan skada våra barn. påståenden som kan stämma, men som saknar vetenskaplig grund och ingen har vägt hälsorisken mot den ökade olycksrisken.
Jag vet inte varför olycksbilisterna valt däck utan dubb. Men nu är flera av dem döda. Kanske hade dubbdäck hjälpt dem att undvika olyckan. Min erfarenhet är att bra dubbdäck hjälper föraren att styra bilen åt rätt håll även på det alldra halaster av väglag, även på svartisen.
Nu drar ännu ett snöoväder norr ut över landet. Fler bilar med dåliga vinterdäck kommer att sladda av vägen, eller in i mötande trafdik. Fler kommer att ångra sitt val av vinterdäck.