Svar på tal från Audi om du trampar sönder gaspedalen
avGaspedalerna på Audi, VW och Skoda trivs inte i kylan, jag har fått flera brev under dagen från olyckliga och förbannade läsare som brutit av sina fastfrusna pedaler.
Mica Vemic trampade sönder gaspedalen i sin Audi A3 från från 2007 efter 5 000 mil. ”Den frös sönder”, skriver han och reparationen kostade 2 000 kronor. Plus allt besvär.
Eftersom bilen var nästan ny tyckte han att garantin borde gälla, och skrev ett brev till Audis kundtjänst.
Här är Audis svarsbrev till Mica:
”Hej!
Tack för ditt meddelande daterat 2010-03-01
Det är tråkigt att höra att ni har fått en skada på er bil.
Det är viktigt att följa tillverkarens skötselråd till varje bil oavsett märke.
Även om det skulle finnas nybilsgaranti så gäller inte garanti om man inte följt tillverkarens skötselråd följs.
Det är ännu allvarligare om ni inte tar bort smältvattnet runt bla bromspedalen, oavsett bilmärke.
När det snöar och är kallt är det ett föraransvar att se till att inte snö kommer in och samlas inne I bilen för att sedan smälta och frysa till is.
Vi tackar för att ni tog kontakt med oss.
Med vänlig hälsning
Audi Sverige
Kundservice”
Trist.
Men nu har jag pratat med Marcus Thomasfolk igen, informationschef på VW Sverige, och han säger att problemet inte varit känt tidigare men att man redan är på gång att ta fram en lösning.
– Vi ska ha en lösning klar inom två veckor, säger han.
Men vad den går ut på, eller om VW ska ersätta kunderna för kostnader de redan haft kan han inte svara på i dag.
– Jag kan bara säga att det här inte är ett vanligt problem, ingen ”akilleshäl” som du skrivit. Vi har fyra kända fall med Audi A3, 32 med olika modeller av Volkswagen plus tiotal VW Caddy men ingen Seat trots att de har samma konstruktion.
– Dessutom, säger Marcus Thomasfolk, är det här inget säkerhetsproblem. Oftast bryts pedalen sönder direkt vid start, innan man kört iväg, när bilen fortfarande är kall.