Startsida / Inlägg

”Dubbdäck bullrar!” Förbjuds?

av Robert Collin

Politik är att vilja, sa Olof Palme 1964. Han ville skapa en solidarisk värld där den demokratiska socialismen var ett nödvändigt verktyg. Stora ord. Av en stor man.

Om miljö- och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (fp) skulle parafrasera Olof Palme i dag, nästan 50 år senare, handlar den politiska viljan om att förbjuda dubbdäck. Hon skulle kunna säga: ”Om partiklarna ska bort måste dubbdäcken förbjudas.”
Och det var just vad hon sa förra våren. Och lagom till värsta vintersäsongen förbjöd hon dubbdäck på Hornsgatan, med löfte om att utvidga förbudet till hela Södermalm, ja kanske till större delen av Stockholm nästa år.
Hennes partikelmätningar på Hornsgatan och på andra ställen i stan skulle ge belägg för att dubbförbud var rätt medicin.

Men mätningarna har inte visat någonting alls. Ingen minskning. Ingen höjning. Bara ingenting.
Trots det är fler kommuner i startgroparna för dubbförbud redan i höst, Uppsala och Göteborg och kanske ännu fler. Att mätningarna inte visar någonting spelar ingen roll. Politik är ju att vilja. Inte nödvändigtvis att veta. Och det där med en solidarisk värld, det är ju gammal skåpmat. Socialistiskt 60-talsdravel.

För Ulla Hamiltons dubbförbud har aldrig handlat om något annat än pengar. Dubbar sliter på asfalten. Och att asfaltera om kostar pengar.
Men det kan varken Ulla Hamilton eller hennes politikerkolleger i andra kommuner säga rent ut. För kvalitet måste få kosta. Dubbdäcken ger ökad säkerhet, ökade marginaler, och hittills har alla förstått att den ökade trafiksäkerheten har ett pris.

I måndags kom Svenska Dagbladet till undsättning. Även om idén till artikeln tycks ha kommit från Ulla Hamiltons bundsförvanter. Källhänvisningarna går nämligen till ”Trafikverket, VTI och Stockholms Miljöförvaltning”, alltså samma källor som backade upp i partikelfrågan.
Tidningen ger Ulla Hamiltons dubbdäck större delen av sidan ett och förstauppslaget i nyhetsdelen. Med rubriken: ”Dubbdäcken orsak till plågsamt buller”.

Och precis som när det gällde partiklarna är det svårt att säga emot. För visst, dubbdäck orsakar partiklar. Och dubbdäck bullrar. Men den viktiga frågan är ju hur mycket? Hur mycket av partiklarna kommer från dubbdäcken? Och hur mycket av bullret? Och följdfrågan är: Vad ligger i andra vågskålen i form av ökad säkerhet?

Politik är att vilja. Men inte att vilja vara direkt ohederlig, hoppas jag. Utan att vilja finna den bästa lösningen för så många som möjligt. Ja, kanske något så storvulet som Olof Palmes vision, att skapa en solidarisk värld.
Och i så fall finns det ingen plats för kvartspolitiker som Ulla Hamilton.

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB