Vem tar ansvaret när regeringen tvingar Saab i konkurs?
avVarför är Sverige så fientligt till sin bilindustri?
Inte i något annat land i världen arbetar en regering så aktivt för att lägga ner sin biltillverkning. Inte i något annat land står befolkningen upp som en man och skanderar ”lägg ner skiten!”.
Bara i Sverige.
Jag blir gråtfärdig över den totala avsaknaden av kompetens, analys och kloka, långsiktiga beslut.
Vart är vi på väg? Vad är nästa steg? Att slå igen gruvorna (miljömyndigheterna jobbar hårt på den linjen)?, stänga basindustrin? Stoppa det småskaliga fisket i Östersjön?
Men vad ska vi leva på då?
Näringsministern Maud Olofsson (C) har på fullt allvar föreslagit att Saab i Trollhättan ska börja bygga vindkraftverk! Ett politiskt inlägg utan saklig grund, men som får en otrolig slagkraft när det är näringsministern (= regeringen) som säger det.
Sverige är ett konkurrenskraftigt industriland som står sig bra i förhållande till jättar som Tyskland och Frankrike, både när det gäller produktivitet och kostnader.
I Tyskland och Frankrike gör regeringarna allt de kan för att rädda sin bilindustri, de går in med statliga stödmiljarder långt innan krisen är ett faktum. Och ingen skränar om att ”riskera skattebetalarnas pengar”, alla är ense om att det är just med sådana satsningar som man i det långa loppet RÄDDAR SKATTEBETALARNAS PENGAR”.
Volvo såldes ut till den kinesiske entreprenören Li Shufu. Men det tragikomiska i affären är att den kinesiska staten gick in med de kinesiska skattebetalarnas pengar för att finansiera hälften av köpet. Så viktigt tyckte kommunistpartiet i Kina att affären var.
Hur länge kan vi tillåta att regeringen utarmar Sverige som industriland?
Vem tar ansvaret för att regeringen just nu är på väg att tvinga Saab i konkurs?