Startsida / Inlägg

Victor(y) och de andra hjältarna på Saab. Men GM spräcker affären!

av Robert Collin

Jo då, det är klart att man kan klandra Victor Muller för mycket. Och som goda svenskar gör vi det. (Jag blir så trött.)

Men en sak är säker: Utan Muller hade Saab varit borta för två år sedan.

Det är han, och bara han som gett Saab den konstgjorda andning som behövts för att komma fram till dagens avtal.

Sen, om det räcker, det är en annan sak.

General Motors jobbar just nu tillsammans med kinesiska Shanghai Motors med att bygga upp ett helt nytt kinesiskt bilmärke, baserat på gammal teknik från Opel. Varför skulle GM tycka att det är en bra idé om i princip samma teknik används av Youngman?

Enligt uppgifter till Bilbloggen har GM skrivit en 150 sidors kravlista på allt som Youngman och Saab måste uppfylla för att få bygga bilar i Kina. Det är för många krav. Alltså – omöjligt!

Saab pratar mycket om sin nya Phoenix-plattform som alla nya Saab ska byggas på. Jo, den ser bra ut. Men 50 procent är fortfarande GM. Och GM säger med all säkerhet nej till Youngmans planer.

Den närmaste framtiden ser troligen ut så här: Riksgälden och EIB säger ja till affären, men GM säger nej. Och då faller den.

Men – ytterligare viktig tid är räddad. Då kommer Victor Muller som vanligt med sin plan B. Där Youngman ersätts av det amerikanska finansbolaget North Street medan bilhandlaren Pang Da blir kvar.

Då kan Saab fortsätta att bygga bilar i Trollhättan, med nuvarande teknik (9-3 och 9-5) och 9-4X i Mexiko och så småningom, från 2014, på sin nya plattform Phoenix.

Och Pang Da kan sälja bilarna i Kina.

Ännu ett reptrick av Victor Muller. Vi ska varken räkna ut honom eller Saab.

Till sist ett trist rykte: Saabs produktionschef Gunnar Brunius slutar!

Enligt upppgifter till bilbloggen går han till Volvo. Och han tar sin närmaste man med sig.

Ja, det är ett hårt slag mot Saab. Brunius är den som stått med båda fötterna på jorden när Victor Muller flugit runt den.

Det är Brunius som sett till att det sargade Saab inte fallit i bitar. Det är han som kunnat få igång produktionen med ett par dagars varsel, som sett till att ingenting rostat fast.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Alex Rodriguez och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB