Män som hatar dubbar
avAtt det finns män som hatar kvinnor är sorgligt.
Men att de finns så många män som hatar dubbar är inte bara sorgligt, det är obegripligt.
Vad har dubbarna gjort för ont? De räddar liv. De räddar oss från plåt- och pisksnärtskador. De ser till att vi kommer upp för backen, får stopp i god tid innan vi kört in i bilen framför, eller på fotgängaren som kliver ut i gatan utan att se sig för.
Ändå, så många män som hatar dubb.
Nu senast i dag, Johannes Åman på ledarsidan i Dagens Nyheter. Han tar avstamp i rapporten (Forsberg, Johansson et co, Umeå Universtitet, april 2012) om dubbdäck, dubbpartiklar och hjärtinfarkter.
Han håller med om att de som dör kanske ändå är gamla och skröpliga. Och kanske ändå inte har så långt kvar. Men han jämför inte med de som dödas i halkolyckor. Det borde han ha gjort. De som statistiskt har 37 år kvar att leva, och som hade halverat risken att dödas om de använt dubbdäck istället. (Strandroth och Rizzi, Trafikverket, statistik över halkolyckor med dödlig utgång och valet av däck).
I stället påstår han, utan att nämna källa att: ”Tester av bilar med olika vinterdäck visar att dubbar är överlägset bäst på is. Men testerna görs i allmänhet på bilar med nya däck. Redan efter något tusental mil är däckens egenskaper förändrade. När tester görs med sådana förutsättningar, som mer liknar däcksstandarden ute på våra vägar, står sig odubbade vinterdäck väl i konkurrensen.”
Var fick han det ifrån? Enligt våra tester än dubbdäck alltid bättre än odubbade. Nya och efter ”något tusental mil”.
Och statistiken ger oss rätt: risken att dödas i en halkolycka halveras om man har dubbdäck.
Men Johannes Åman forsätter att tolka Ume-forskarna rapport: ”Det intressanta och viktiga med studien är att den så tydligt visar att den typ av partiklar som dubbarna skapar är starkt hälsovådliga. Även om vi inte kan veta det exakta antalet som dör till följd av att många som kör i Stockholm valt dubbar så kan vi vara säkra på att dubbar dödar.”
Johannes Åman faller i forskarnas fälla. Ja, ”den typ av partiklar som dubbarna skapar är starkt hälsovådliga.”
Jag håller med. Men fortfarande har ingen, inte någon forskare eller någon forskningsrapport, visat hur stor del av den typen av partkilar som alstras av dubbarnas slitage på asfalten och hur många som kommer sig av att däck, alla däck av alla typer, kör på och maler ner sanden som snösvängen lagt ut på gator och vägar.
Vem som helst kan se dammolnen som virvlar upp när bilar, helst lastbilar, kör i sandsträngarna som ligger kvar, och som av någon anledning aldrig sopas bort. Varför vill en del män så gärna tro att partiklarna från dubbarna är så farliga?
Varför inte inse att det stora flertalet av partiklarna kommer från sanden.
Vi löser inga problem med färre dubbdäck.
Men vi får fler farliga olyckor.