Startsida / Inlägg

Elbilen – så het att den brinner!

av Robert Collin

För tio år sedan var det etanolbilen som skulle frälsa världen. Trodde vi i Sverige i alla fall. Svenska politiker och miljödebattörer stod i kö för att sjunga den sitt lov.

Jag var rätt ensam om att varna för riskerna. Risken att etanolen inte var så miljövänlig som alla påstod. Risken att bilarna skulle få uselt andrahandsvärde. Risken att köparna skulle bli försökskaniner och stå där med Svarte Petter när tekniken visade sig ha en massa barnsjukdomar.

Nu sjungs samma visa igen. Fast nu är det elbilen som omhuldas. Nu är det elbilen som ska rädda oss från stigande havsnivåer och tropiska stormar.

Floppen med etanolbilarna är bortglömd. Fast elbilarna har ännu fler svagheter än etanolbilarna. Elbilarna är extremt dyra, de går knappt att ladda någonstans, annat än hemma på garageuppfarten. Och de har sin löjligt korta räckvidd.

I Norge säljs massor av elbilar med hjälp av stora statliga subventioner: Ingen skatt, inga vägtullar, inga parkeringsavgifter – och dessutom ensamrätt till de bäst placerade p-platserna i centrala Oslo och fritt fram i bussfilen.

Lyckligtvis har de svenska politikerna besinnat sig den här gången (minns när etanolbilarna körde in i Stockholm utan att betala biltull, trots att de flesta körde på bensin, som ju var billigare per mil…).

För ett år sedan hade GM problem med sin elbil Volt, den brann och den var dyr. Produktionen stoppades flera gånger för att efterfrågan var för dålig.

Och nu har det brunnit igen. Den här gången en Tesla Model S, i Seattle i USA. Tesla är biljournalisternas favorit bland elbilar.

Enligt uppgift körde bilen på ett metallföremål på vägen. Vad som sedan orsakade branden är oklart. Kanske blev det kortslutning i batteriet, som flammade upp igen, gång på gång varje gång det såg ut som om brandmännen släckt. Brandkåren var på plats efter ett par minuter, men kunde inte lämna den brinnande bilen förrän efter två och en halv timme.

Bilen har ett litium-jon-batteri, samma som i datorer och mobiltelefoner. Och som i Boeings nya Dreamliner. Som ju mest står på marken efter flera oförklarliga bränder.

Elbilen, ett spännande experiment, men ska vi försöka sansa oss lite och låta tillverkarna prova ut den nya tekniken ordentligt innan bilarna släpps ut på våra gator och vägar.

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktör: Johan Edgar
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB