Startsida / Inlägg

Pirellis nya vinterdäck klarar slitagetestet. Visar att bra fäste och miljö inte är motsatser

av Robert Collin

Så var det vinter igen! Lika plötsligt som vanligt. Lika oväntat. Och lika halt. Nya dubbdäck är förstås bäst om man ska vara på säkra sidan, ett par år gamla dubbdäck fungerar också. Och nordiska odubbade, om det inte är riktig blixthalka. De populära odubbade Europa-däcken bör man däremot undvika om man vill ha fäste på snö och is.

När vi gjorde vårt vinterdäcktest för ett halvår sedan blev vi förvånade över Pirellis helt nya dubbdäck, med 130 dubb, som vi antog enligt det gamla dubbreglementet. Varför utveckla ett helt nytt däck som bara får säljas en säsong och sedan bli förbjudet? I synnerhet som däcket ju var så bra.

Nu vet vi bättre. Under sommaren har Pirelli gjort det slitagetest som krävs för att ett dubbdäck ska få ha fler än 50 dubb per rullmeter, alltså knappt 100 dubb i ett normalt däck.

Och Pirelli klarade testet. Det nya italienska däcket slitet alltså inte mer på asfalten än de nya hårda reglerna tillåter.

Det betyder att två tillverkare klarat det nya tuffa dubbprovet, Nokian, som har hela 190 dubbar i vår testdimension och Pirelli som har 130.

Testvinnaren och tvåan i testet är alltså båda byggda enligt de nya hårda kraven. Spännande!

Kanske kraven på dubbförbud och avgifter blir mindre högljudda i år?

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Alex Rodriguez och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB