Myten om odubbade vinterdäck lemlästar och dödar
avHela julhelgen, ja varje dag under julhelgen, har det inträffat halkolyckor i södra och mellersta Sverige. Singelolyckor och mötesolyckor. Räddningstjänsten har tvingats att klippa upp biltak gång på gång för att få ut de skadade, helikoptrar har fört dem till sjukhus. Sjukhuspersonal som helst ville vara hemma med familjen har jobbat jour.
Trots fina insatser från räddningstjänsten och på sjukhusen kommer flera olycksoffer att få livslånga handkapp.
Deras skador var för svåra.
Många av bilarna som halkat av vägen saknade dubbdäck. Kanske för att bilens ägare gått på myten om att odubbade vinterdäck är lika bra som dubbdäck. Eller, kanske, om de trots allt inte är riktigt lika bra så kan man ju alltid anpassa farten…
Senast var det försäkringsbolaget Folksam som som spädde på med mera mytbildning. ”Odubbade däck passar bäst för bilister söder om Dalälven.”
Nej. På blixthalka, det väglag som överraskat så många bilister under julhelgen, just i södra och mellersta Sverige, är det bara dubb som håller greppet.
På det vanliga väglaget i södra och mellersta Sverige där det först är fuktig asfalt, och sen i en kurva plötsligt is, är det svårt att anpassa hastigheten. Med dubbdäck ökar säkerheten markant. Utan dubb kör även miljödebattörer, Claes Tingvall på Trafikverket och politikerna i diket.