Startsida / Inlägg

Så behåller du skärpan i dina dubbdäck

av Robert Collin

Många påstår att slitna dubbdäck är sämre på vintervägen än slitna orubbade vinterdäck. Och många påstår att de tappat de flesta av sina dubbar efter 2 000 mil.

Om vi börjar med de borttappade dubbarna så beror det på att däcken inte blivit ”inkörda” ordentligt.

Dubbarna sitter inte fast i däcken från början. De är intryckta i sina hål i gummit, men fast sitter de inte.

Inte förrän dubbarna ”vulkats fast” i gummit. Och det sker efter varsam inkörning.

Kör de första 50, eller ännu hellre hundra milen, på barmark och utan att fresta på däcken. Inga kraftiga accelerationer, inga tvära inbromsningar och vrid inte på ratten när bilen står still.

Följer du de här råden lovar jag att varenda dubb fortfarande sitter kvar när däcken är färdiga för skroten vid så där fyra, fem millimeter.

Och det där med att dubbdäck tappar skärpan fortare än orubbade däck är en myt, skapad av dubbdäckmotståndare. Våra tester visar motsatsen, nämligen att dubbdäck alltid är bättre, framförallt på is.

 

  • Tjänstgörande redaktör: Elliot Morseth Edvinsson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB