Startsida / Inlägg

Genmäle från Kia: Garantin är bra!

av Robert Collin

Plusbetygen på de 25 mest sålda begagnade bilarna i Sverige föll inte Kias importör i smaken. Här är ett genmäle från Kia Motors Sweden AB:

Hur kan en så slätstruken, trist och medelmåttig bil bli en sådan storsäljare? Kanske för den sjuåriga garantin, som importören lurade många privatköpare med. Att den mest innehöll luft var det få som förstod.

 

Vad vi förstår är bakgrunden till ovan formulering i artikeln, publicerad i Aftonbladet den 23 augusti 2015, en bilägare som – innan 2012 – förlorat rätten till den sjuåriga garanti som Kia Motors erbjuder. Men oavsett bakgrund till formuleringen förstås det att Kia Motors sjuåriga garanti inte är vederhäftig vilket är både olyckligt och vilseledande. Därför bör detta förtydligande också publiceras.

Mellan 2007-2012 gällde för Kia cee’d kravet att för att den sjuåriga garantin skulle gälla att all service skulle utföras av Kia auktoriserad verkstad. Om inte detta gjordes gällde 3 års nybilsgaranti.

Bilägare, eller för den delen alla som köper en vara, har ett eget ansvar att läsa anvisningarna. Dessutom får alla nybilsköpare signera garantiboken där det framgår med största tydlighet vad som gäller för att garantin ska var giltig.

Efter den 4 december 2012 när Marknadsdomstolen dömde att Kia inte fick kräva service på auktoriserad verkstad gäller att all av Kia schemalagd underhållsservice enligt det aktuella serviceprogrammet ska utföras av auktoriserad Kia-verkstad eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförs på ett fackmässigt sätt enligt Kias serviceprogram och Kias rekommendationer. Arbetet och alla reservdelar, tillbehör och vätskor som används vid servicen ska dokumenteras i serviceprotokollet, som ska finnas tillgängligt för granskning under hela garantitiden.

Dessa regler är liktydiga med alla andra bilmärken.

Kia har Sveriges längsta nybilsgaranti från fabrik vilket är en stor trygghet för bilägaren. Det enda vi kräver är att ägaren sköter sin bil enligt bilens serviceintervaller och att servicen utförs fackmässigt samt att bilen vårdas enligt de rekommendationer som finns angivna i service- och garantiboken. I service- och garantiboken står också att garantin avser reparation eller utbyte av Kia originadelar som är defekta och att arbetet ska utföras av Kia auktoriserad verkstad. Även dessa regler är liktydiga med alla andra bilmärken.

Kias sjuåriga garanti gäller hela bilen inklusive motor och växellåda. Det som inte ingår i garantin är service- och slitdelar.

Kia strävar efter att göra bilägandet så bekymmersfritt och ekonomiskt som möjligt. I Kias moderna fabriker byggs bilarna med hjälp av avancerad teknik och varje bil kontrolleras noga innan den lämnar fabriken. Det medför att bilarna håller så hög kvalitet att tillverkaren kan utlova en särklassig nybilsgaranti.

I dagsläget finns det 95 000 Kia-bilar som omfattas av garantin. Troligen är detta den största garantivagnparken i Sverige. Det stora flertalet av dessa Kia-ägare är mycket nöjda med villkoren såväl som med eventuellt utförda åtgärder.

Louise Westman

Servicemarknadschef

Kia Motors Sweden AB

 

••• Naturligtvis är det inte EN Kia-ägare som snuvats på den långa garantin för att han gjort en service på en verkstad som inte var auktoriserad KIA-verkstad. I så fall hade inte den luftiga garantin blivit ett så stort fall för Marknadsdomstolen som till slut tvingade KIA att följa de regler som alla andra bilimportörer rättar sig efter.

Jag har kritiserat garantivillkoren sedan allra första början och förstod aldrig att Kia Sverige ställde sig utanför gängse regler år efter år.

• Intressant att importören inte kommenterar mitt påstående att deras storsäljaren Ceed är ”slätstruken”. Och lika intressant att biltidningen Teknikens Värld just i dagarna skriver att bilens köregenskaper är en ”katastrof”.

Läs och titta här:

http://teknikensvarld.se/koreansk-katastrof-i-algtestet-193477/?utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=email&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified&subid=541206171

Robert Collin

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB