Startsida / Inlägg

Dödsolyckan på E4 väcker frågor och engagemang

av Robert Collin

Dödsolyckan på E4 norr om Hudiksvall på söndagen engagerar och upprör.

En personbil körde in i en långtradare som just kört ut från en parkeringsplats. Passageraren i personbilen dog av sina skador.
Min krönika i Aftonbladet har belönat mig med precis ett hundra mejl när jag skriver detta.

Någon mejlskribent påstär att jag är rasist, för att jag nämner att långtradarföraren är från Estland.

Några fler anser att jag beskyller åklagaren för rasism, för att han anhållit långtradarföraren, just för att han är est.
Några anser att den som lämnar en p-ficka alltid ska lämna så mycket företräde för trafiken på vägen att det aldrig kan finnas minsta risk att han blir påkörd bakifrån. ”Så står det i lagen.”
Men nästan alla håller med om att något är fel när åklagaren överhuvud taget inte misstänker föraren till personbilen för vårdslöshet i trafik, medan han misstänker, och anhåller lastbilsföraren för grov vårdslöshet i trafik, för grovt vållande till annans död och för grovt vållande till personskada.
Ja, man ska lämna företräde innan man kör ut på en huvudled. Men den regeln kan ju inte tillämpas in absurdum. Hur långt måste avståndet till bilarna på huvudleden vara?
Om man aldrig ens ska riskera att få en bil som kör i hundra kilometer i timmen in i lastbilssläpet är nästan alla parkeringsplatser längs de stora (och även längs mindre) vägar omöjliga att använda för lastbilar, som ju kräver en rätt ansenlig accelerationssträcka innan de kommer upp i sin maximala hastighet.
Och om man drar saken till sin spets: Lastbilar får inte köra fortare än 80 på vanlig landsväg, där personbilar ofta får köra i 100 km/tim. Då kan en lastbil teoretiskt sett ALDRIG köra ut på vägen, risken finns ju att en personbil som kör i hundra krockar med lastbilen som bara får köra i 80. Samma sak på motorväg och motortrafikled där lastbilen visserligen får köra i 90, men personbilar ofta i 110 eller ibland i 120.
Min uppfattning är klar: Om man som bilsförare ägnar sig åt själva bilkörningen när man sitter bakom ratten bör man, om sikten är god, och väglaget gott, som det var i söndags där norr om Hudiksvall, i god tid upptäcka att en långtradare håller på att köra ut på vägen.
Då kan man också i god tid sänka hastigheten så att olyckan undviks.

  • Tjänstgörande redaktörer: Kristina Jeppsson, Elliot Morseth Edvinsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB