Blixthalka – då duger bara dubbdäck. Inte odubbade. Sen får Söderborna säga vad dom vill.
avMånga tror att dubbdäck bara behövs norr om Dalälven. Ja, en tung aktör som försäkringsbolaget Folksam envisas med att påstå det.
Och politiker gör det, och Trafikverket gör det. Och miljöaktivister på Södermalm gör det.
Ja, en del av mina kolleger gör det.
Men blixthalkan, som inte ska finnas söder om Dalälven, har gjort vägarna till skridskobanor söder om Dalälven i en månad nu. I Halland, Skåne, Småland, Sörmland, Mälardalen, ja överallt där den enligt experterna inte ska finnas.
Och nu har den mot alla odds slagit till runt Stockholm.
Det är halkolyckor på E4 norr om stan, på E18 norr om stan, med totalt kaos som följd. Och en massa ledsamma plåtskador och ännu värre, personskador.
Våra däcktester visar att om ett dubbdäck bromsar på 50 meter på blixthalkan, behöver ett odubbat 65 meter om det är ett däck avsett för nordiska förhållanden och 80 meter om det är ett däck som egentligen utvecklats för Europa, men som tyvärr är populärt även i Sverige.
Och det spelar ingen roll om däcken börjar bli slitna, det dubbade behåller sitt övertag under hela sin livslängd.
En av alla bilar som ligger rejält söndertrasad strax norr om Stockholm, vid infarten till Arlanda, är en Audi A5 Quattro, alltså en fyrhjulsdriven sporkupé. Men vad hjälper det när däcken är avsedda för rejsing på Autobahn, i dimensionen 250/30 19(!), och tillåtna för hastigheter, håll i hatten, upp till 300 km/tim. Hankook Ventus S1 Evo 2. Men inte på blixthalka! Utan på sommarväglag…
Totalt trasig front, två utlösa krockkuddar, en nerkörd lyktstolpe, kan det kosta 100 000 kronor, om det inte blev några personskador? I så fall betydligt mer.
Och försäkringsbolaget lär inte vara så intresserat.