Startsida / Inlägg

Nej, vi har inte slutat att utveckla dubbdäck, säger Michelin

av Robert Collin

Jag skriver på debattsidan SVT Opinion att signalerna från svenska myndigheter att dubbdäck kommer att förbjudas lett till att en del stora däcktillverkare slutat upp att utveckla nya dubbdäck, och jag nämner speciellt Michelin.

Varför just Michelin? För att Michelin är en av världens största däcktillverkare och inte borde ha några problem att konstruera världens bästa dubbdäck.

Men istället är de nya dubbdäcken från Michelin utan styrsel på is. Fransmännen har tagit till sig de nya myndighetskraven och försökt bygga ett däck med knappt hundra dubb i ett vanligt personbilsdäck. (Testvinnaren Nokian har 190 andra bra däck har 170 eller 130. Men även Gislaved med lika få dubb som Michelin är bättre.)

Våra tester visar att Michelins nya däck inte fungerar. Det kommer långt bak i resultatlistan.

Sju däck är bättre, bara fyra är sämre, och de är lågprisdäck, Kinadäck och ett har ett riktigt gammalt mönster.

Så här skriver jag i testet:

… greppet fram är dåligt, allra sämst på is. Bromssträckan är lång och det är lätt att bilen går rakt fram i kurvan eller undanmanövern. På snö går det lite, men inte mycket bättre.

Så här skriver Michelin:

Det som skrivs i debattartikeln på SVT’s webb att Michelin ska ha slutat utveckla dubbdäck är fel. Senast i februari i år introducerade Michelin sitt nya dubbdäck speciellt framtaget för SUV bilar. Michelin investerar varje år mer än 650 miljoner Euro på forskning och utveckling och vinterdäck, däribland dubbdäck, är definitivt en viktig del i denna utveckling. Tidigare i veckan annonserade Michelin köpet av testanläggningen Arctic Testing Center (Fox Farm) för vinterdäckstester i Ivalo i norra Finland som också visar på vikten av fortsatt utvecklingen av de Nordiska vinterdäcken b åde dubbade och odubbade.
>
> Michelin följer utvecklingen av myndigheternas lagstiftning och var tidigt ute med dubbdäck som följer det nya reglementet som trädde i kraft 2013. Detta är bara ett bevis på att Michelin fortsatt investerar och utvecklar dubbdäck både för den Nordiska marknaden men också för andra länder och regioner i världen.
>
> Med vänliga hälsningar
>
> Lotta Wrangle
> Nordic PR Manager

Så nu vet ni. Michelin har inte slutat att utveckla nya dubbdäck. Men dom kanske skulle anstränga sig lite mer…

  • Tjänstgörande redaktörer: Mikael Hedmark, Emma Lindström och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB