Merbanco het Saab-spekulant

av Robert Collin

Vem är det som gett Saab en frist på en månad?

GM säger ingenting, Jöran Hägglund säger att han vet, men däger inte heller någonting.

Min gissning är Merbanco. Aftonbladet avslöjade redan dagen efter att Koenigsegg hoppat av att amerikanska finansgruppen Merbanco från Wyoming ville köpa Saab, och Merbanco är förstagissningen. Med Beijing Automotive som minoritetsägare.

Renco, eller Spyker? Nej gud bevare oss.

”Vi ger Saab en chans till att hitta ett nytt hem”

av Robert Collin

Så här skrev General Motors sent på tisdagskvllen:

The GM Board of Directors has received expressions of interest in Saab since the conclusion of negotiations with Koenigsegg Group AB. The Board will evaluate potential bids between now and the end of December. At that time, we will determine whether a suitable arrangement for Saab exists. If not, we will begin an orderly wind down of the global Saab business at that time.

Due to non-disclosure agreements, we will not confirm or comment on any potential transactions or other matters unless, and until, we determine that disclosure is appropriate.

Spyker – nytt spöke i Saab-härvan

av Robert Collin

Spyker är ett litet företag i Holland som tillverkar supersportbilar. Och nu vill holländarna köpa – Saab!

Jo, Koenigsegg-pesten, som smittar sportbilstillverkare emellan betydligt fortare än svininfluensan drabbar oss människor, har nått Holland och nu kommer alltså ett bud på Saab. Det skriver den vanligtvis välunderrättade entusiastsajten saabsunited.com, men den här gången kan det väl ändå inte vara sant?

Jag har inte lyckats få någon information från mina källor på Saab men det som man vet är att Spyker inte har mer pengar än Koenigsegg, och inte mer kunskap om biltillverkning på löpande band.

Senaste nyheten från Spyker är att man vill flytta fabriken från Holland till England ”för att komma närmare underleverantörerna”. Undrar om det inte är för att komma över något europeiskt flyttbidrag.

Det låter som om vi ska ta Spyker-ryktet med en rejäl nypa salt.

 

 

Beijing flyttar 9-5 till Peking. Betalar närmare två miljarder till Saab

av Robert Collin

Beijing Automotive har inte givit upp tanken på att bygga Saab i Kina. Tekniker från företaget är kvar i Trollhättan, de lämnade aldrig Saab när Koenigsegg-affären sprack förra veckan.
Beijing planerar för att flytta över tillverkningen av Saab 9-5 till Peking.
Uppgiften finns på den alltid välinformerade sajten saabsunited.com och bekräftas av Aftonbladets källor på Saab.
Beijings primära intresse är alltså att köpa tillverkningsutrustningen för nuvarande 9-5 som just har monterats ner i Trollhättefabriken. Plus utrustningen för att bygga de gamla Södertäljemotorerna i gjutjärn som satt i 9-5 och gamla 9-3.
Enligt uppgifter till Aftonbladet kommer kineserna att betala mellan en och två miljarder kronor till Saab för tillverkningsutrustningen. Alltså runt hälften av de tre miljarder som Beijing planerade att gå in med i Koenigsegg-gruppen.
9-5 ska byggas i Beijings fabrik i Peking och sannolikt säljas som ”Beijing” eller ”Great Wall”, ett annat av Beijing Automotives varumärken. Men alltså inte som Saab.
Resterande två miljarder kronor skulle Beijing Automotive, Baic, använda för att köpa in sig i Saab för att få del av framtida modeller. Beijing är enligt Aftonbladets källor fortfarande intresserad av ett partnerskap med en annan ny huvudägare.
Just nu är finansgruppen Merbanco mest sannolik, men det har under dagen dykt upp ytterligare en spekulant.
För alla parter gäller dock att affären nu kan fullföljas skyndsamt. Det har både Beijings vd Wang Dazong och Merbancos vd Christopher Johnston förklarat.

Vänta inga Saab-nyheter i natt

av Robert Collin

Nu har GM börjat sitt styrelsemöte där Saabs framtid ska diskuteras. Men räkna inte med några besked i natt. För även om styrelsen tar något beslut lär vi inte få veta något förrän det är arbetsdag här hemma. Och kanske inte ens då.

Frågan är förstås hur imponerad styrelsen är av Jöran Hägglund. Jag menar, de har hört Frankrikes president Nicolas Sarkozy tala sig varm för den franska bilindustrin och de har varit i närkamp med Tysklands förbundskansler Angela Merkel om Opel.

Och vem kommer från Sverige? Statsministen? Näringsministern? Nej, en springpojke från departementet.

Men det är klart, Sverige är ju ett betydligt viktigare land än Frankrike och Tyskland. Och just nu har vi EU att tänka på. Vi kan inte skicka våra bästa för ett sånt här obetydligt möte…

Hur Jöran Hägglund hamnade i Detroit

av Robert Collin

Det ska sägas på en gång: Den här historien har en enda källa. Den är inte kollad. Och kan vara fel. Men – tyvärr – jag tror att den är skrämmande korrekt.

I fredags förmiddag ringer Saab-chefen Jan Åke Jonsson till Näringsdepartementet och frågar om Maud Olofsson eller Jöran Hägglund är på väg till GMs styrelsemöte i Detroit.

– Äh, humm, nej. Hur menar du? Varför skulle vi åka till Detroit?

För att försöka påverka General Motors att inte sätta Saab i konkurs, förstås. Säger en aningen irriterad Jan Åke Jonsson.

– Jasså. Du menar så? Hmm, åka dit och påverka? Nej. Nej, det är inget som ingår i våra planer för helgen och nästa vecka. Nej.

Men kanske Fredrik Reinfeldt har planerat att ringa (GM-chefen) Fritz Henderson, och prata en kvart med honom??? Frågar en nu allt mer resignerad Jan Åke Jonsson.

– Reinfeldt? Ringa! Nej det tror jag definitivt inte.

Jag åker i alla fall. Och försöker göra det jag kan för att rädda Saab, avslutar Jan Åke Jonsson samtalet. Och Västsverige. Och Sverige som industriland, muttrar han för sig själv när han lagt på luren.

Men Jan Åke Jonsson är unik på att sätta igång processer och att entusiasmera i dåliga tider. Maud stannade hemma, men kommenderade Jöran Hägglund och ett par kolleger att packa väskorna.

Väl använda skattepengar, skulle jag tro.

GP avslöjar GMs misstag – som kan rädda Saab

av Robert Collin

Klicka över till Göteborgsposten och läs Stephan Lövgrens spännande artikel om hur GM stoppade in Saab i ”Nya GM” i stället för i ”Gamla GM”.

Med Saab i gamla GM hade det varit betydligt billigare att sätta Saab i konkurs, Men nu är Saab i Nya GM och då blir som Aftonbladet redan skrivit flera gånger en konkurs extremt dyr. Då är det billigare att driva Saab vidare tills man hittar en ny köpare.

http://www.gp.se/ekonomi/1.260575-misstag-kan-radda-saab

 

Saab-spekulanten Merbancos vd Christopher Johnston talar ut

av Robert Collin

Aftonbladet avslöjade förra veckan att det finns flera alternativ till nerläggning i Trollhättan, och att det mest spännande alternativet är den amerikanska finansgruppen Merbanco i Wyoming. Merbanco var med bland budgivarna redan i somras, och försvann i allra sista vändan när GM valde Koenigsegg.

Entustiastsajten saabsunited.com är alltid välinformerad om vad som händer i Trollhättan, och i Detroit, för den delen.

Och nu har Steven Wade som driver sajten fått en intervju med Christopher Johnston på Merbanco.

Johnston undviker att svara på den heta frågan – hur seriös är han när det gäller att rädda Saab, men intervjun är ändå spännande. Johnston förutsätter att regeringen går in och stöttar, precis som alla andra regeringar gjort för att rädda sin bilindustri.

Läs hela intervjun på

Q & A with Christopher Johnston from Merbanco

 

Elin gör hole in one. Och här hemma är det blixthalka

av Robert Collin

Nu på morgonen har de svenska tidningarnas, även Aftonbladets, ansvariga utgivare gett sitt tillstånd att rapportera om vad som – kanske – verkligen hände innan Tiger Woods körde in i vattenposten.

Han jagades av sin fru. Med golfklubban i högsta hugg. Och det var inte sidorutan som hustrun slog in, för att rädda Tiger ur bilen, utan bakrutan som hon slog hål i när hon jagade bilen.

Hon ska ha pucklat på bilen så mycket hon orkade och stackars Tiger hade annat i tanken än att väja för vattenposter.

Varför denna ömfotade inställning till den spektakulära händelsen? För att hustrun Elin är svenska förstås. Och kanske blir det ännu känsligare för att hennes mamma, Barbro Holmberg var socialdemokratisk minister.

Gå in på tmz.com om du vill vara uppdaterad med det senaste. Och blunda ett ögonblick och tänk tanken att tmz istället rapporterat om att Tiger jagats av en kvinna i heltäckande slöja. Då hade vi kanske fått veta mer. Direkt!

Det var bara en tanke, denna lugna första advent där det inte finns så mycket annat att skriva om än att bilar kört i diket under natten, på vägar i Mellansverige som drabbats av blixhalka.

Hmm, att dom inte anpassade farten! Vi lär få vara med om fler halkolyckor i Mellansverige sedan Stockholm och Vägverket börjat förbjuda dubbdäck.

Sida 15 av 59
  • Tjänstgörande redaktör: Johan Edgar
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB