Läser just i Teknikens Världs nyhetsbrev att Volvos designchef Steve Mattin slutar. Och att det kom som en blixt från klar himmel.
Men riktigt så är det inte.
Steve Mattin förstod sig aldrig på det speciella med Volvo.
Han ville föra märket ”Out of the box”, men boxen, lådan, containern är ju Volvos speciella signum som man inte bråkar med ostraffat.
Jag kan i dag avslöja att Steve Mattins förstlingsverk på Volvo var en totalt obegriplig konceptbil som gick stick i stäv med allt som Volvo står för.
Den skrotades lyckligtvis innan den hann visas upp och skada varumärket.
Sen famlade Mattin runt lite, tog till sig det Volvo-typiska och förändrade lite mer försiktigt.
Men den instängda känslan i baksätet på XC60 har jag kritiserat tidigare. Ett Mattin-verk och det enda som kommit i produktion hittills.
Hade Mattin fått som han velat hade han dragit upp sidolinjen ännu mer. Lyckligtvis finns det fortfarande klokt folk kvar på Volvo.
När conceptbilen S60 visades i Detroit tidigare i år tog Mattin åt sig hela äran, och de formgivare som gjort det mesta av jobbet hölls i bakgrunden. Trots att till exempel inredningsdesignern Lars Falk fanns med i Detroit fick han inte prata med pressen. Det skulle Mattin göra.
Mattin kom aldrig in i Volvos designer-gäng. Han höll sig utanför, ovanför på ett sätt som kanske fungerar hos biltillverkare i Europa men inte i Sverige där vi har plattare organisationer. Och framförallt inte hos en så liten tillverkare som Volvo.
Jag vet inte varför Mattin slutar.
Kanske för att han petades ur Volvos högsta ledning i februari (han rapporterade tidigare, och i likhet med tidsigare designchefer direkt till Volvo-chefen)
Kanske för att han kände att det inte stämde mellan honom och volvo.
Eller kanske för att han har fått ett fett erbjudande fårn en annan tillverkare.
Vi lär snart få veta.
Vem tar över?
Mitt favorit sen många år tillbaka är amerikanen Doug Fraser som är den som verkligen gjort om Volvos formspråk.
Den omdebatterade gasturbinbilen ECC 1992 var den som lade grunden för Volvos nuvarande former.
Och – det var Doug som ritade XC60!
Problemet med Doug är att han inte vill flytta till Göteborg, han trivs bäst hemma i Kalofornien.
Men vem vet, han kan väl bo kvar och pendla…