Bil i platt paket?

av Jonas

Ikeas franska avdelning säger sig ska börja sälja bilar på tisdag.
Frågorna är ju förstås ofrånkomliga:
* Levereras bilen i ett platt, brunt paket?
* Ska man skruva ihop den själv?
* Finns den att hämta på tag-själv-lagret?
* Finns alla skruvar med i paketet?

Och så förstås: skulle du köpa en Kampramobil?

//Jonas

Vad skulle du ge för Volvo?

av Jonas

Robert Collin avslöjar Fords nya prislapp på Volvo i dagens Aftonbladet. Den har sjunkit från de 5 miljarder dollar Ford ville ha från början, till runt 1,5 miljarder.

Samtal förs med kinesiska köpare och det verkar vara ruskigt bråttom för jänkarna att göra sig av med sitt svenska dotterbolag.

En rabatt på lite drygt 27 miljarder kronor låter väl helt okej, men vad skulle du ge för Volvo?

//Jonas

Saab – offer för aktiv bokföring?

av Jonas

Anette Hallgren och Paul Åkerlund, fackordförande för Unionen respektive Metall på Saab skriver en ruskigt intressant debattartikel i dagens DI.
De menar att GM har använt sig av de möjligheter som koncernbokföringen ger för att blåsa upp resultaten i USA, på bekostnad av europeiska avdelningar.
Hallgren och Åkerlund menar att om Saab fått redovisa hela sin affär hade företaget inte gått back.
Självklart ska debattartikeln ses mot bakgrund av Saabs rekonstruktion och att hela företagets vara eller icke dito står på spel, men det är icke desto mindre väldigt spännande.

//Jonas

Vem är bäst för Saab?

av Jonas

Det har varit tyst i flera dagar om Saab nu. Ledningen sitter förstås och trimmar företaget för att göra det intressant för eventuella köpare.
Men vilket företag vore bäst för Saab och varför? Svenska intressenter? En kinesisk tillverkare? Kia?
Vad tycker ni, lärda läsare av Bilbloggen?
//Jonas

Bättre vägar eller IT?

av Jonas

Regeringen lämnar i dag in proppen om de transportpolitiska målen. Bland annat ska nollvisionen verklighetsanpassas, heter det. Antalet döda ska halveras till 2020, och det låter ju fint.

Men lite undrar jag hur det ska göras, enda indikationen vi får i pressmeddelandet är detta:
”De nya målen pekar bland annat på ökad användning av ny teknik och IT i syfte att minska säkerhetsriskerna. IT har en stor potential att bidra till samtliga mål om tillgänglighet, säkerhet, miljö och hälsa, främst genom lösningar för effektivisering, förarstöd och övervakning.”

Man hade väl ändå hoppats på att det skulle bli mer pengar till att bygga säkrare vägar, snarare än fler kameror och datatrafik?

//Jonas

Ny dag, nytt nummer, ny skribent

av Jonas

God förmiddag!
Collin har dragit på semester, och jag ska försöka fylla en liten del av hans blogg under tiden han inspekterar det argentinska vägnätet (lugn, mäster själv kommer också att lämna rapporter).
I väntan på att jag värmt upp nog för att tillföra kloka och underbyggda kommentarer vill jag tipsa om det nya numret av Bil som finns ute till försäljning från i dag.
I innehållsförteckningen märks:
* Test av nya Saab 9-3X – blir det sista bilen från Trollhättan?
* Test av Volvo S80 med den nya, starka och supersnåla D5-motorn.
* Årets stora sommardäckstest – vi avslöjar däcken som är livsfarliga
* Stort svep på Genèvesalongen.
* Test av tre småbilar: Hyundai I20, Ford Fiesta och Kia Soul.
* Årets bil, Opel Insignia möter Citroën C5 i duelltest.
Och som vanligt begagnattips (Audi A4), Collins krönika och Bosse Bildoktorn. Ett packat nummer, om jag får säga det själv.
//Jonas

Unket, sa Bill. Sunkigt Måns, sa Bull

av Robert Collin

Vio biljournalister brukar beklaga oss över alla halvnakna tjejer som ”förgyller” nya bilmodeller på bilsalongerna. Det är pinsamt, både för oss och för flickorna.

Gubbsjukt.

Men när Måns Zelmerlöw omger sin med vulgära dansare i Melodifestivalen. Då är det ingen som reagerar. Och han är väl ändå inte gubbsjuk, än. Och inte hans fans heller.
Eller?
Unket var det i alla fall.
Tur att han inte vann, och drog iväg till Moskva med eländet.

Slö bloggare får sällskap

av Robert Collin

Ok, jag vet. Jag skriver på tok för lite på bloggen. Fast det finns så mycket att skriva om.
Så nu har kollegan Jonas bladh tröttnat. Nu vill han också in och skriva. Så det händer något.

Kanske Benjamin Ekroth också drar sitt strå till stacken.
Vi får se.
I varje fall – Collin och kompani ska nog fylla lite bättre på Bilbloggen.

Bara rika ryssar i Monaco

av Robert Collin

Ryssarna har tagit över Monaco. På hotell Fairmont, ovanpå Formel 1-tunneln alldeles vid Loews-kurvan, bor bara vi och en massa ryssar (som har dålig smak men mycket pengar – i motsats till oss som har god smak men inga pengar.) Kolla registreringsskylten på Ferrarin: rysk.

Taggar f1, monaco, ryssar

Botad från törsten. Nya Volvomotorn dricker mindre

av Robert Collin


Botad från törsten. Jo, det var det viktigaste när Volvo arbetade om sina 5-cylindriga dieselmotorer. Nu är D5:an på 205 hk, och faktiskt snålare än gamlingen på 185 hk.
Dessutom håller automatlådan motorvarvet nere på en behaglig nivå.
Läs mer i morgon, och ännu mer i Biltidnningen om en vecka

Taggar d5, diesel, s80
Sida 21 av 59
  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB