Bilsalong i krisens Detroit

av Robert Collin

Nu går jag och lägger mig.
Klockan är strax 05 hemma, och min kroppsklocka tror att det är så sent i Detroit också.

Har just varit på tillställning hos Mercedes, som är en av de få tillverkare som inte ställer in alla festligheter här i Detroit.

Tyskarna visade ett nytt A-klass-koncept med bränslecell. Snygg!
Och nya SLR – mindre snygg.
Och – bara för oss inbjudna – alltså inte på salongen so har sin premiärdag i morgon söndag – nya E-klass.

Den ser som sig bör rätt traditionell ut.
Bilderna jag tog med telefonen ramlar väl in i bloggen under natten. Det brukar ta tid.

För övrigt hade Mercedes sin visning i en av de många skyskapor här i Detroit som varit utrymda och rivningsfärdiga i många år. Men just den här har räddats och renoverats.
Huset som har 40 våningar byggdes som hotell 1924, men blev inte den framgång byggarna, bröderna Book, hade hoppats. Depressionen 1929 kom emellan.

Nu är det nytt och fint igen, Westin Book Cadillac Hotel.

Bush räddar Chrysler och GM

av Robert Collin

President Bush har bestämt sig: Han tänker inte låta Chrysler och General Motors gå i konkurs.
Kongressen sa ju nej till stödpengar förra veckan, och utsikterna för Chrysler och GM var riktigt dåliga, kanske skulle de tvingas i konkurs eller ackord (Chapter 11) till nyår.
De båda biljättarna säger att de behöver över 100 miljarder kronor för att klara likviditeten.

Demokraterna och Barack Obama har sagt att de vill hjälpa biljättarna genom krisen, men många republikaner har röstat nej.

Nu går Bush alltså emot de egna och beviljar lånet, men kräver i gengäld att bolagen sanerar sin verksamhet från grunden.

Chrysler har redan sagt att de stänger alla sina fabriker en månad, många tror att en del av fabrikerna aldrig kommer att öppnas igen.

Även GM måste lägga ner flera av sina amerikanska fabriker.

Låg kvalitet på Miljöpartiets argument

av Robert Collin

I dag skriver ett gäng ledande Miljöpartister på Svenska Dagbladets debattsida Brännpunkt. De skriver att kärnkraften inte löser några problem och håll i er – så här står det:

”Här ligger en av kärnkraftens största nackdelar. Inte ett nytt kärnkraftverk, som inte redan har börjat planeras, kan byggas i världen förrän tidigast 2020.”

Men hallå! Om inte miljöpartister runt om i världen lyckats stopa planerade kärnkraftverk från 1980-talet och framåt hade vi aldrig hamnat i den här situationen.

Sen fortsätter eländet lite senare:

”Kärnkraften orsakar omfattande miljöproblem vid uranbrytning…”

Jo, det stämmer. Urangruvor är ingen bra miljö. Men har ingen från miljöpartierna någonsin sett de stora nickelgruvorna i USA, där merparten av det nickel bryts som ska bli batterier i hybridbilar.

Det är definitivt ingen rolig syn. Stora ödelagda områden och gruvarbetarfamljer med svåra hälsoproblem till följd av brytningen.

Det finns inga lätta lösningar. Men kärnkraften är åtminstone en där tekniken redan är känd och där de stora katastroferna uteblivit, trots Harrisburg, Tjernobyl och slarv även på svenska kärnkraftverk.

Framtidens bilar redan i dag? Nej, tyvärr. För de finns inte än

av Robert Collin

Jag fick just det här mejlet:

”Bästa Robert!
 
Jag läste din artikel om nya Volvo S60 eller rättare sagt konceptet. Jag håller med dig fullständigt och plusregnet vore inte överdrivet – om det var för 10 år sedan!! Ingen ny personbilsserie som bara erbjuds med förbränningsmotor skulle få en stjärna oavsett om den kvalar in för 120mg eller 0,5 l/mil. Vi behöver fler elhybrider och renodlade elbilar nu och inte snålare bensindrivna sådana. Glöm inte att Opec snart höjer priset..  S60 blir lite som att jubla över en ny grammofon när cd-spelaren är runt hörnet!! Jag skulle önska du drev på lite hårdare för ny teknik och höll inne stjärnorna när någon inte håller måttet som Volvo.
Mvh Mats Claesson”

Och det är så typiskt. Jag får många i samma stil. Ministrarna i regeringen som borde förstå har samma åsikt. För att inte tala om alla miljö-debattörer med expertstatus.

Visst vill vi ha ”nästa generation bilar” redan i dag. Problemet är att de inte finns.
El-bilen Think i Norge hotas av konkurs om inte norska staten går in med minst 200 mkr (den kan ju knappast beskyllas för att vara ”fel bil”) Toyota har stoppat ett nytt Prius-projekt i USA (även hybriden Prius är miljökramarnas gunstling)
GM snackar om elbilen Volt, men den är ju också långt fram i framtiden (ingen tror att Volt kommer i serieproduktion år 2010, som ju GM påstår).
Nej, vi måste se verkligheten som den är – och det dröjer innan vi kan köra el-bilar, från Volvo eller från någon annan.

Laddhybriderna är långt, långt bort. Vanliga hybrider inte tillräckligt effektiva, men mer än tillräckligt dyra. Det handlar om dyr teknik och om att batterierna inte är tillräckligt effektiva.

Visst ska vi premiera ny teknik. Men det alla jobbar på i dag, Volvo och alla andra, är att göra förbränningsmotorerna mer effektiva.
20 procent snålare än i dag är riktigt, riktigt bra.

Bensinsnåla dieselbilar

av Robert Collin

Jag gillar när ni är uppmärksamma. Och när ni hör av er.

Efter testet på nya snål-Volvo V50 DRIVe där det stod så här i pluslistan:

Äga  ++++
Inte billig att köpa, men supersnål bensinförbrukning. Miljöbilsstatusen ger dessutom 10 000 kronor i rabatt,…

Och det kom massor av mejl som ville påpeka felet.
Fast så här hade jag skrivit:

Äga 4 ++++
Inte billig att köpa, men supersnål, och miljöbilsstatus ger 10 000 i rabatt, …

Men sen kom det en överambitiös redigerare och ville få lite ordning på texten. Ett lovvärt initiativ. Som gick åt helvete.

Big Three får sina stödmiljarder

av Robert Collin

I natt kom kongressen i princip överens om ett akut stödpaket till de amerikanska bilföretagen, skriver branschtidningen Automotove News.

Det handlar om motsvarande 135 miljarder kronor och är långt ifrån vad bolagen begärt, och stödet är inte alldeles nya pengar, och inte heller i linje med Demokraternas förslag.

Men det räcker för att bolagen ska hålla näsan pvanför vattenytan tills Obama tar över den 20 januari.

Pengarna ingår i en pott som skulle ha använts som stöd för att ta fram nya energieffektiva bilar, men nu får bolagen disponera summan för att undvika akuta problem, konkurs för General motors del och nästan lika svåra problem för Chrysler och Ford.

Kongressen tar det definitiva beslutet i början av veckan.

Vad gör Maud Olofsson?

Ha, ni är så härligt förutsägbara!

av Robert Collin

Ja visste det! Jag visste att ni skulle skriva och säga: Varför sa du det inte tidigare!

Men – det gjorde jag ju! Jag har redan skrivit om mötet med Wayne Cherry.
Det gjorde jag direkt jag kom hem från Detroit den där gången.
Men för döva öron.

Jag försökte rädda GM, men misslyckades…

Fel analys gjorde GM konkursfärdigt

av Robert Collin

Plötsligt stod han där alldeles ensam och tittade på en liten crossover från Accura, Hondas amerikanska märke. En lång, gänglig man som just pensionerat sig, Wayne Cherry som kom till GM i början av 1960-talet och slutade så här års 2004. De sista tiotal åren var han General Motors designchef och en av de allra mäktigaste när det gällde att bestämma hur framtidens bilar skulle se ut.

Jag träffade honom där vid Acura-montern på bilsalongen i Detroit i januari 2005, och för första gången gick han runt och kollade bilar utan sitt hov av yngre designers, livvakt och pressfolk.

Vi började prtata om den där lilla stadsjeepen från Acura. ”Jo, jag gillar den. Den ser bra ut, rätt storlek, bra design”. Sa Cherry.

”Är det inte dags för GM att börja bygga bilar i den här stilen?” frågade jag. ”Lite mindre, snålare, bilar som verkar sälja bra i USA”, sa jag.

”Nej, nej”, sa Cherry med eftertryck.
Och fortsatte med en analys som gick ut på att amerikanerna visserligen just vid den här perioden köpte lite mindre bilar, för att bensinpriset just vid den här perioden var ovanligt högt.

Men ”amerikaner gillar sina stora bilar, så det är sådana vi ska bygga”. Sa Cherry.
Som ända till senhösten 2004 var en av de tre, fyra högsta ansvariga på General Motors när det gällde att ta fram de bilar som produceras i dag, senhösten 2008.
Och i morgon.

Jag lämnade Wayne Cherry och tänkte: Det här kommer att sluta illa!

Frankrike storsatsar mot krisen. Sverige avvaktar

av Robert Collin

Frankrike tänker satsa motsvarande 275 miljarder kronor för att rädda den franska ekonomin.
Mest får bilindustrin (Renault och Peugeot/Citroën) men det blir även satsningar på infrastruktur som väg och järnväg och på universiteten.

Tänk om Maud Olofsson skulle göra samma sak: Volvo och Saab räddas och Snabbjärnväg byggs på sträckorna  Stockholm – Göteborg och Stockholm Malmö. Och så äntligen – byggs Förbifart Stockholm. Och den pyttelilla satsningen på forskning och utbildning (450 miljoner kronor) utökas rejält.

Passa på nu när byggjättarna slåss om byggjobben och pressar priserna, så är vi rustade när ekonomin vänder om ett par år.

Och så har vi Volvo och Saab kvar, som också kan gå stärkta ur krisen.

Och en massa ungdomar som pluggat och vill börja jobba inom industrin.

Eller ska vi låta de andra europeiska länderna investera sig starka medan vi själva lägger oss ner och dör?

Utan General Motors dör Saab

av Robert Collin

Saab-chefen Jan-Åke Jonsson säger i Svenska Dagbladet i dag att ”en försäljning av Saab är inte ens plan B”.

Han har rätt. Det har gått så långt att utan General Motors är Saab ingenting.

I dag har Saab två modeller, den urgamla 9-5 och den drygt medelålders 9-3. Försäjningen av 9-5 rasade redan före krisen och 9-3 hålls uppe tack vare de statliga etanol-subventionerna.

Men Saab har flera spännande modeller på gång.
• Den jeepifierade versionen av 9-3 kombi, 9-3X som blir en ”Cross Country” av Volvo XC70-snitt.
• Den helt nya 9-5 byggd på GMs nya europeiska plattform och
• Den helt nya jeepen 9-4X, byggd hos GM i Mexiko och tvilling till en kommande Cadillac.

De här tre modellerna är i praktiken färdiga för produktion, men bara 9-3X kan byggas i Trollhättan. De övriga två måste byggas hos GM i Rüsselsheim och i Mexiko.

Utan GM står Saab minst fem år från nya modeller. Och då är märket utraderat från marknaden.
Därför måste Jan-Åke Jonsson se till att GM inte säljer ut Saab just nu.

Sida 26 av 59
  • Tjänstgörande redaktör: Johan Edgar
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB