Jag försöker se smart ut, lika smart som IQ

av Robert Collin

Lika som bär. Jag själv och Toyota IQ.

Toyota IQ har ett speciellt flin, som vi lär få se en hel del av. Bilen riktar sig mot samma köpare som Smart och Mini, alltså storstadsfolk som vill synas och köra en bil med attityd.

Den är rymlig, har fin komfort och fina köregenskaper.
Jag berättar mer i TV4 i morgon bitti, kvart i åtta, och sen kommer en fyllig rapport i Biltidningen.

Och jag lovar, jag ska inte försöka se lika smart ut som IQ. Det funkar inte.

Tyskar vill köpa Opel av GM. När köper vi svenskar Volvo och Saab?

av Robert Collin

Såg just att tyska företaget Solar World vill köpa Opel fabriker och utvecklingscenter av General Motors.

När köper vi svenskar Volvo och Saab?
Vilket svenskt företag köper loss våra svenska biltillverkare innan det är för sent?

Eller varför ställer vi svenskar inte upp som en man och ser till att Hisingen och Trollhättan stannar kvar i Sverige?

Vem tar initiativet?

Hej alla tågkramare. Vad arga ni blev! Och ni kritiserar fel grej.

av Robert Collin

Poängen är ju att när biltiverkare tar fram nya bilar är det viktigt att de blir mer energisnåla. Att de nya bilarna drar mindre soppa.

Men det gäller tydligen inte tåg. För ingen pratar någonsin om tågens energiförbrukning.
Så om ett nytt tåg drar mer energi än de gamla, som ska ersättas, så är det frid och fröjd.

Märklig logik.

Själv är jag i Milano. Jag flög hit. Bekvämt och bra.
Ni vet, de tyska tågen, de går ju till hundra procent på brunkols-el. Så dem vill man ju helst undvika
(blev ni ännu argare nu? Fint.)

Miljöpartiet ger sig på energislukare som Volvo XC60. Men nu avslöjas att nya pendeltåget X60 är vär

av Robert Collin

Jahaja. Och vi som alltid trott att tåget är så energisnålt. Rent och fint. Klimatanpassat. Miljöpartiet vill att vi åker kollektivt istället för med bilen.

Och så avslöjar ett simpelt elavbrott att SL:s nya pendeltåg X60 är rena energislukaren.
Tågen drar så mycket el att elnätet kollapsar. Och kommer att göra det igen. Och igen,

”Jo, säger Banverket. Vi visste att X60 skulle ställa till med problem. Men vi har helt enkelt inte hunnit bygga ut och förstärka nätet. Det blir fler elavbrott i vinter.”.

Politiskt korrekt: Att hacka på Volvo XC60 men att ta tåget X60.
Hur fel kan det bli.
(och vet avslöjar att tåget går på importerad tysk brunkols-el istället för den ”gröna” el som är sanning enligt dagens myt.)

Varfrån kommer alla partiklar i Oslo, nu när norrmännen stoppat dubbdäcken?

av Robert Collin

Halvard Nilsson var i många år utvecklingschef på Gislaved, och konstruerade de första Frostdäcken med mjukt ”friktionsgummi” där han försökte minska antalet dubb, just för att minska vägslitaget.

Halvard är ändå ingen dubbmotståndare. Han färstår att vi med vårt klimat inte klarar oss utan dubbarna, inte ens i storstäderna.

Läs vad han tycker om dubbmotståndet här

Religiös sekt vill förbjuda dubb

av Robert Collin

Miljörörelsen bygger delar av sin verksamhet på tro mer än på vetenskap. En illa underbyggd uppfattning är att däckdubbarna måste bort för att få ordning på miljön i Stockholms innerstad.

Visst, dubbar sliter asfalt och river upp partiklar. Men – är det verkligen dubbpartiklarna som är farliga?

Enligt Miljöpartiet och andra närbesläktade sekter – ja.
Men den seriösa forskningen visar att det är de betydligt mindre partiklarna från bilavgaser och från industrin i Europa som hotar stadsbornas hälsa.

Att ta bort dubbarna innebär att risken för halkolyckor i trafiken ökar och att snösvängen måste vara ännu flitiagre med salt och sand för at motverka halkrisken.
Och med mer salt och sand ökar hälsoriskerna…
Stoppa eländet!

Oj. Det var TVÅ olika rapporter

av Robert Collin

Jag upptäckte mitt misstag, men innan jag hann rätta till det hade signaturen AL (undrar vem det är?) skrivit två kommentarer till Bloggen.

Nej, jag blandade inte ihop de båda SMHI-rapporterna med ont uppsåt. Jag anade helt enkelt inte att SMHI kom med två så lika, men ändå så olika, rapporter på så kort tid.

• Den som jag läste, där man fokuserade på de riktigt små, riktigt farliga partiklarna, PM2,5.

• Och den rapport som Vägverket beställt av SMHI där man bara tittar på de relativt ofarliga PM10-partiklarna.

Det spännande är ju att dubbpartiklarna oftast är i storleken PM10.

Så Vägverkets specialbeställda rapport lyckas visa att dubbdäck är farliga, medan den andra mer förutsättningslösa rapporten visar att det är de små partiklarna, som oftast kommer inflygande från England och kontinenten, som ställer till mest problem.

Men en sådan mer förutsättningslös undersökning gagnar ju inte Vägverket.
Som trots allt prat om Nollvision vill att vi ska köra på hala däck utan dubb.
För att det sparar pengar åt Vägverket, inget annat.

Som fan läser bibeln – om en ny utredning om dubbäckens påstådda farlighet

av Robert Collin

Vem läser SMHIs rapport om luftföroreningar som fan läser bibeln? Jag eller Vägverket (som beställt undersökningen!)?

Den citeras stort i Dagens Nyheter i dag med rubriken ”Förbud mot dubbdäck skulle klara miljömålen”.

DN är en trogen megafon när det gäller miljöpolitiken. Vägverkets och Stockholms miljöförvaltnings förlängda arm. Budskapet går rätt ut som ”trovärdig” journalistik.
Sorgligt.

Så här står det i utredningen – på allra första raden, så det är inte svårt att hitta (men förstås är det lättare att bara lyssna på tipsarens tolkning):

Bibehållen dubbdäcksanvänding år 2020 beräknas ge en obetydlig ökning av fina slitagepartiklar i den regionala bakgrundsluften (maximalt ca 0.02 μg/m3) pga ökat trafikarbete, medan minskad användning av dubbdäck kan leda till en liten reducering av halterna till år 2020 (upp till ca 0.1 μg/m3 för scenariot utan dubbdäck).

Däremot blir de beräknade halterna bara marginellt lägre i scenariot helt utan
dubbdäck jämfört med 30% dubbdäcksanvändning.

SMHI skriver alltså att en minskning av dubbdäcken kan ge en viss effekt på de mest drabbade gatorna (som Hornsgatan, Norrlandsgatan och Sveavägen i Stockholm och ytterligare några i de större städerna) men att ett totalfärbud inte skulle göra situationen bättre.

Dessutom skrivker SMHI att det knappast är det relativt stora dubbpartiklarna (runt 10 mikrometer i diameter, så kallade PM10) är så farliga.
Det är i stället de ännu mindre, PM2,5-partiklarna som orsakar cancer och annat elände. Och de kommer från avgaser och – vedeldning, och större delen av dessa partiklar kommer insvävande från Europa.

Heder dock till Karin Bojs (som jag i allmänhet är kritisk till) för att hon nyanserar begreppen i en kommentar till den hårt vinklade nyhetsartikeln.

2 milj eller 100 000

av Robert Collin

Vilken ska jag välja? Den röda är en Dacia Logan för under 100 000 kr och den silvriga är en Bentley Continental Flying Spur Speed för drygt 2 miljoner. Vilken av bilarna är bästa valet tycker ni?

Ingen skitbil

av Robert Collin


Ingen skitbil

Men det är helt otroligt vad mycket smuts VW Scirocco drar upp på karossidorna. dörrhandtagen vill man inte ta i med tång och byxbenen är klara för tvätt efter en i- eller urstigning.
Bakluckan ska vi helst inte tala om.

Men VW betonar att ytterbackspeglarna är formade så att de inte drar upp skit på sidorutorna. Fint!
(läs mer om Scirocco och Golf i nästa Bil – kommer ut på tisdag om en vecka.)

Sida 28 av 59
  • Tjänstgörande redaktörer: Alex Rodriguez, Jennifer Snårbacka och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB