Besparingstider

av Robert Collin

Aftonbladet har bytt bensinkortsleverantör. Förut var det någon bank, nu är det en annan.

Mitt nya Shellkort började gälla första november och i går kväll, den fjärde, premiärtankade jag diesel och köpte spolarvätska i Sundsvall.
Det gick fint. Fast jag undrar varför jag ska fylla i kilometerställningen. Det är ju nya bilar hela tiden.

Men i morse när jag tankade mer diesel i Kista blev det tvärstopp. Jag hade överskridit mitt maxbelopp!

Jojo, det väntar hårda tider.

Nu är dubbdäcken på

av Robert Collin

I morse lämnade jag tillbaka M3-cabben med sina rätt slitna sommardäck.
Trist på bilen, men skönt med tanke på däcken.
Jag höll inte på att ta mig upp för backen hemma.

Nu har jag bytt bil – till en med dubbdäck, fina nya Hakka-däck, som jag ska köra försiktigt med så att dubbarna fastnar ordentligt.

Men jag ska först ner till Malmö i morgon bitti, till Sturup, och köra Golf och Scirocco, Och så kör jag norrut med Golfen i morgon kväll. Vi får se om snövädret ligger före eller efter.

Och fredag morgon kör jag vidare norr ut, mot Basecamp Norråker där det redan varit vinter ett par dagar.

Första vintertester för i år. Men det kommer fler.
Jag hör av mig och berättar hur bilisterna (och jag själv) klarar första halkan.

Förförd Ferrariförare

av Robert Collin

Snyggt läderarbete och måttligt vindrufs i 250 knyck (på nästan öde EU-motorvägen). Första bilarna på svenska vägar innan midsommar. 80 stycken är redan beställda till Sverige – vem sa nåt om en finanskris?

Glöm lågpris-Ferrarin

av Robert Collin

I vanliga fall när Ferrari bjuder in till provkörning av nya bilar brkar vi vara ”hemma” i Maranello. Men testkörningen av nya California är förlagd till Sicilien. Inget dåligt val. För här kör vi nercabbat i 24 grader och strålande solsken.

V8-motor fram och plåtcab är helt nytt för Ferrari men någon ny Dino, en lågpris-Ferrari som alla pratade om, det blev det inte. Priset börjar på 1,85 miljoner.

Om det blev bra? Hur bra som helst. Dyrare än konkurrenterna – Mercedes SL, 911 turbo och BMW M6 – men värd varenda öre.

Nä nu hinner jag inte skriva mer, nu måste jag ut och köra.

EU-motorväg på Sicilien

av Robert Collin

Ännu ett av alla dessa gigantiska infrastruktur-projekt i Sydeuropa finansierade med EU-medel. Det vill säga till stor del svenska skattepengar.

Autostrada A29 hjälper naturligtvis sicilianarnas självkänsla, men behövs den för framkomligheten? Knappast. Tänk om vi hade fått en enda av de gigantiska motorvägsbroarna förbi Sundsvall. Eller några mil av den vackra vägen förbi andra norrlandsstäder som Härnösand, Ö-vik eller Umeå. Ja, tänk om.

Cab-taliban? Jag?

av Robert Collin


Självklart nercabbad färd på E4:an i ösregn och nio grader på termometern med en BMW M3 Cab. Är det en cab så är det – oavsett årstid. (Fast i BMW 6-serie-cabben är det svårt att köra nercabbat i kylan, värmen är för dålig. M3 är betydligt bättre.)

Men hur många andra nercabbade bilar såg jag? INGEN!! Men nära tio som körde med taket uppe. På ett par minuter på Essingeleden – en Mini, en BMW Z3 och en jänkare, kanske en Sebring.  Och sen ett gäng på E4. Var har ni cabbarna till, egentligen?

(Och fotografen Benjamin, han körde pinsamt uppcabbat i sin Boxster, och det gjorde vår redigeringsvikarie Charlotte med, i sin AMG 63. Man får skämmas!)

Taggar bmw, cab, collin, m3

Martin och jag, en dag på jobbet.

av Robert Collin


Två Porschar – två glada motorjournalister.

Det ösregnade när väckarklockan väckte mig i fredags morse, och skulle ner till det nerlagda flygfältet Björkvik i Sörmland. Jag hade tänkt köra före rusningstrafiken, men somnande om och körde lite senare, för att inte skita ner min svarta AMG-Mersa för mycket.

Så jag träffade Martin och Benjamin i varsin Porsche vid Shell i Botkyrka klockan åtta.

Kollade oljan igen och fyllde i en liter till – den suger i sig  – och sen bar det söder ut i god fart tills vi kom ikapp ett gäng Hamilton-wannabees i en civil V70.

Då blev det 120 en halvtimme, men det var rätt underhållande ändå. Jag körde upp brevid poliserna, fem stycken rätt unga i mörkblå piké-tröjor (är det därför det heter piké-gruppen?). Som stenstoder.
Jag låg säkert brevid tio sekunder innan någon försiktigt började snegla åt mitt håll.
Och sen rakt fram igen.
Utan att röra en min.

Men så kom en och körde om i 140, då blev det fart på Hamilton bakom ratten. Upp i 160, in i baken på fortköraren och sen lämpliga polisgester för att få ner farten till lagliga 120.

Ett är säkert. De var inte ute på E4 för att kolla trafiken. De var ett gäng Nacka-snutar på väg söderut, Precis som vi andra.
(Dom använde förresten blinkern extremt återhållsamt. Men leka polis när någon annan gjorde fel, det gick fint.)

(kan för övrigt berätta att Nyköpingspolisen också var ute, och var polis på riktigt. Ingen i testlaget lev stoppad, varken på väg ner eller upp igen på eftermiddagen)


Kolla oljan!

av Robert Collin

Kolla oljan, stod det i displayen

Fredag morgon ska vi ut och köra några snabba bilar. På min lott föll att hämta en Mercedes SL AMG 63 hos Mercedes i Akalla.

När jag kört ett par kilometer blinkade det till i displayen: ”Motorolja, kolla nivån.”

In på macken i Vallentuna, upp med huven och oljestickan. Jo, det såg lite lågt ut. Så den gigantiska V8:an fick en slurk och verkade nöjd. Tills jag tog en sväng ut på Vätö utanför Norrtälje. Då ville den ha mer.

Att den drar soppa, det förstår jag. Men aptiten på olja är oroväckande. Vad säger miljörörelsen?

Vägverkets kluvna tunga

av Robert Collin

Här är en blogg-kommentar från en kille i Blekinge.
Men den är så bra, den måste lyftas fram.
Finns det fler Vägverks-regioner som kör med dubbat, trots att Tingvall påstår att det går lika bra utan dubb?
I så fall – hör gärna av er och berätta.

”Hej!
Rätt kul det här med Vägverkets reklam för odubbat. Bor i Blekinge och här har verkets leasingbilar redan dubbade däck monterade!!
Magnus”

Sida 29 av 59
  • Tjänstgörande redaktörer: Alex Rodriguez, Jennifer Snårbacka och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB