Biltull
avFör den som har pengar är biltullen inga problem.
Tre miljöbilar, enligt Vägverkets definition. Två går på etanol, en på gas.
Nästa nummer av Bil-tidningen, som kommer ut tisdag om två veckor, blir en riktig miljöbilssatsning. Här är vi ute med tre miljöklassade bilar i den större familjeklassen.
Mest spännande är udda-bilen VW Touran om drivs med gas.
Installation på väg 292
Det bästa med Väg 292 mellan Harg och Gimo och Norduppland är att den är så bra, och så lite trafikerad.
Nu dessutom spännande för den konstintresserade allmänheten.
För det är vl så man ska tolka installationen med ett större antal gula stolar och plastband flätade i viltsstängslet.
Men vad betyder installtionen?
Hur ska vi tolka den?
Och vem gjorde den?
Någon som vet?
Jaha, nu är det rapsens tur att hamna i skamvrån, efter att ha hyllats som ett av framtidens bränslen.
För det visar sig att böndernas (konst)gödsling av åkermarken belastar naturen – och luften omkring oss – med lustgaser som innehåller växthusvärmande ingredienser, till exempel kväve.
Jag hörde det på Ekot, så det mäste vara sant.
Och jag är ärligt talat inte förvånad.
Det finns ingen ”bekväm” lösning. Vi måste inse att bilarna måste blir mindre, och lättare. Och framförallt måste motorerna bli mindre.
(Och visst kör väl de flrsta bönder fortfarande med fossil diesel i traktortanken?)
Jo, nu är det bevisat. Det är hälsofarligt att bo vid en högtrafikerad väg. En amerikansk undersäkning visar att barn som bor vid stora rafikleder får problem med lungorna, och senare i livet kan de få astma.
Ja, men det är ju vad som hävdats länge i den svenska debatten.
”Dubbdäck dödar”.
Ähum, dubbdäck?
Det finns väl inga dubbdäck i Amerika?
Nä (inte många i alla fall). Så det är något annat som ställer till det.
Vad var det jag sa?
Vi kanske inte ska slänga ut dubbdäcken med badvattnet.
Norrtälje kommun parkerar pinsamt illa. Allt är fel!
Kvisthamraskolan i Norrtälje.
Det har blivit 30-begränsning, förstås. Avsmalnande gata vid övergångsstället, förstås.
Det var ett krav från föräldrarna. För att deras barn – och de själva – ska känna sig trygga.
Men vad gör föräldrarna när de lämnar och hämtar sina telningar?
STÄLLER SIG SÅ FÖRBANNAT ILLA!
I korsningen. På trottoaren. Före övergångsstället. Ja, överallt där det är både förbjudet och framförallt OLÄMPLIGT.
Priset togs av den här Norrtälje kommun-dekalerade Volvon på trottoaren, just före övergångsstället och nästan i skolans entré.
Det enda som var rätt var väl att bilen inte stod på tomgång…
Jenny Alexandersson är hovreporter på Svensk Damtidning och har följt, eller försökt följa i kronprinsessan Victorias spår på besöket i Förenade Arabemiraten.
Och hon förfäras i sin blogg över hur fort den kungliga kortegenkörde. Och hur araberna riskerade kronprinsessans liv.
Men visst har hon fått allt om bakfoten!
För visst, trafiken i Arabländerna är farlig. Blandningen av snabba, dyra bilar, framförda av rika araber, och billigt skrot som ofta körs av gästarbetare från Asien är en riskfaktor. Det krockar på flera plan.
Ett annat skäl är dålig körkortsutbildning och kunskap om riskerna i trafiken. ”Det händer inte mig” är den gängse uppfattningen. Och om det ändå händer mig, är det guds vilja.
Men poliserna som sköter eskorterna i Arabemitraten har ofta god utbildning och är skickliga förare.
Jag tror inte att de riskerade prinsessans liv.
Jag tror också att den taxichafför som körde Svensk Damtidnings reporter gjorde helt rätt som inte försökte hänga på eskorten.
Om en svensk taxichaufför försökt kört ikapp en motsvarande eskort i Sverige. Ja, då hade vi haft skäl att bli både upprörda och förfärade.
Men är det farligt, eller ens upprörande att prinsessan Victoria åker fort i en eskorterad kortege? Nej, det tycker jag inte.
För det första kör eskorterade korteger alltid fortare än trafiken runt omkring, just för att polisen ska kunna skydda ”objektet”.
Och om trafken i Abu Dhabi kör i farter upp emot 160, ja då måste prinsessan åka fortare. Annars – inte därför – kan det bli för farligt.
Gick det fortare än 200 km/tim? Kanske. Kanske inte.
Jag har själv kört både i Förenade Arabemiraten och i Saudiarabien. Motorvägarna är lika fina som trafiken är gles. 200 km/tim behöver inte vara farligt.
Det räcker med att åka till tyska Autobahn för att 200 km/tim ska kännas helt naturligt, Och inte det minsta farligt.
Visst ska vi bli upprörda när prinsessan Medeleine kört på gågator och parkerar på stoppförbud, bara för att hon är så lat.
Men inte när professionella förare försöker sköta sitt jobb.
Jo, de var i Tyskland. Som ett tecken på frisk ciliv olydnad. Kanske
Jag har alltid undrat varför tyskar är välkomna till Sverige mitt i vintern på dåliga sommardäck, men vi svenskar tillåts inte köra in i Tyskland med våra dubbdäck.
Nu kan Bilbloggen avslöja att de här dubbdäcken körde hela vägen till Nürburgring – och tillbaka..
Det känns skönt.
(Men jag avslöjar inte vilket team som körde på däcken. Nä,nä. Det här är ingen skvallerblogg.)
(Däremot kan jag avslöja att Dagge Hogstens team vann 24-timmarstävlingen. På sommardäck som mer liknade slicks, vilket inte var helt fel eftersom det var torrt på vägen.
Hans kommentar efter segern: Det viktiga är inte att vinna. Utan att slå Robert Collin.)
2:a plats!