Ensam är stark

av Robert Collin


Nya Saab 9-3 Aero DIESEL! Vem hade trott det för tio år sedan. Aero diesel!

Diesel är framtiden! Jo, så är det. I alla fall den nära framtiden. Bränslet finns. motorerna finns. Infrastrukturen finns.

Jämfört med Saabs supertörstiga etanolbilar (la ni märke till ordleken?) är Aero-dieseln rena snåljåpen och en riktig klimatkramare.

0,7 liter milen vid riktigt tuff körning på ödsliga Lapplandsvägar. 0,58 om man håller sig till blandade normen.
Bättre än så blir det inte i dag.

Fin bil på favoritvägen

av Robert Collin


Fin bil på favoritvägen

Om man kunde bli kär i en väg, ja, då skule jag vara kär i vägen mellan Kittilä och Inari.
Den är min absoluta favorit, och det ska helst vara vinter. Gärna framåt mars, så det inte är mörker hela dygnet. Men gärna riktigt kallt.

En gång var det neråt 40 grader. Då knakade hela bilen. Fjädrarna, krängningshämmarna, ja till och med däcken knakade i kylan.

Det är drygt 18 mil från Killilä till Inari, men det är ett par byar i bärjan. Så den ”riktiga” vägen är bara 14, 5 mil.
Jag brukar möta i snitt fyra till fem bilar.

Det här är vildmark.

Har du köpt bilbilagan?

av Robert Collin

Hög tid att kuta till kiosken och köpa Bilbilagan. Onsdag är sista dagen.

Krönikan är en godbit som jag sparat från Argentina.
Om när sergeant Victor Neva sniffar på mina kokablad, och konstaterar att det är bra kvalitet.
Och om hans kolleger som hellre vill ha mutor än kolla trafiksäkerhet.

Jag fick muta två snutar på en halvtimme. Visst låter det som rekord?

Ett argentinskt ingripande.

Hemma igen…

av Robert Collin

Tja, hemma från Agentina, i alla fall.

Just nu är jag i Kiruna, och testar Sabbs nya värsting Turbo X på is och snö.
Jag säger bara en sak till er som gillar bilkörning: Iväg till närmaste Saab-handlare och provkör. Turbo X är snart där och väntar på att bli provkörd.

I morgon bitti kör jag vidare norr ut, till Ivalo 60 mil från Kiruna och 30 mil norr om Polcirkeln, för att testa vintedäck tillsammans med de eviga finnarna, och fotografen Lasse Allard, som vanligt.

Och på måndag flyger jag till Genève och bilsalongen.

Höjdpunkterna blir Saabs konceptbil 9-1 med etanolhybrid (just den som Bilbloggen avslöjade i januari) och den produktionsfärdiga Volvo XC60.

Men jag ska försöka hinna med bloggen också, nu när det är lättare med bredband.

Pickuper – flerfalt farliga

av Robert Collin

I alla år har vi talat om pickuper som ett hot mot andra bilar. Vid en krock.
Och i höstas varnade Teknikens Värld för att Toyotas pickup Hilux är farligt nära att välta.

Och nu kommer den senaste smällen, från krockinstitutet Euro Ncap: Bilarna är dessutom farliga att sitta i vid en krock.

Den populäraste av dem alla, Nissan King Cab är till och med livsfarlig när karossen viker ihop sig, krockkuddarna inte löser ut som de ska och pedalerna tränger långt in och krossar förarens fötter.

Många köper en pickup – för att familjen ska färdas säkert.
Kanske slut med det nu?

Aca – en bilklubb som fungerar

av Robert Collin


Aca – en bilklubb som fungerar

Vad gör Motormännens Riksförbund för nytta? Och vad gör KAK?
Inte mycket.

Men den Argentinska Automobilklubben verkar och frodas med otaliga bensinstationer, serveringar, hotell och inte minst – bärgningsbilar.

Månförmörkelse

av Robert Collin

Månförmörkelsen var hundraprocentig här i Cordoba och vädret perfekt. vi hade just avslutat asadon, grillmiddagen, när jorden började skugga månen.

Och 12 över ett var hela månen i skugga.

Jo, vi hade tur med vädret (och skänt att temperaturen höll sig runt 25 – 30 grader hela tiden…

Kartong-insamling

av Robert Collin


Häst och vagn funkar fortfarande

Häst och vagn kan se pittoreskt ut, och är inte ovanligt på turistorterna.
Men ännu vanligare är att de fattiga använder häst och vagn för att tjäna någon enstaka peso på ett tungt jobb.

Det kan vara att samla in sopor, som trädgårsavfall som inte ingår i den vanliga sophämtningen, och få några peso av villaägaren, eller att samla kartonger utanför affärerna. Och sälja – för några enstaka peso hos återvinningsföretaget.

Det är ofta småbarn som sköter jobbet. De lite äldre syskonen har ansvaret och småungarna plockar och skyfflar och bär.

Cordoba-snutens nya utryckningsfordon

av Robert Collin


Alldeles ny snut-Ural med sidvagn

Polisen i Cordoba, Argentina kör oftast, ja nästan alltid Toyota Hilux pickisar, målade rödspräckliga. Men en del kör hoj, och en del har sidvagn.

Den här ryska Ural-hojen är sprillans ny, knappt ett år gammal. Och polisen är nöjd.

Två personbilar frontalkrockar. 14 döda.

av Robert Collin

Riktiga karlar använder inte bilbälte.
Inte i Argentina i alla fall.

Jag hade fel, var lite för optimistisk, när jag räknade bältesanvändare för någon vecka sen. Alldeles fel.

Det är kanske en av tio, på sin höjd som har bälte på sig. Av förarna, alltså.

Av passagerarna fram kanske en av tjugo.

Och bland ungarna i baksätet – NOLL!!
Ingen. Inte en enda unge.

Därför var rubriken i La Voz del Interior inte så förvånande.
”Två bilar i frontalkrock. 14 döda”

Först var det bara 13 döda, men sen dog den sista passageraren också.

Sex, sju personer i en enda bil är inte ovanligt när hela familjen ska iväg.Och för rättvisans skull har förstås ingen säkerhetsbälte.
Det blir enklast så.

Sida 42 av 59
  • Tjänstgörande redaktörer: Mikael Hedmark, Emma Lindström och Rebecka Rakell
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB