USA, hyckleriets hemland

av Robert Collin

”Read my lips: no new taxes”.
Det är 20 år sen som gamle George H W Bush myntade uttrycket i sin presidentvalskampanj.
Och många tror att han vann valet just med det löftet.

Och motståndet mot höjda skatter sitter i, och driver just nu USA in i en riktigt jobbig lågkonjunktur med ännu fler utslagna, ännu fler som lever under existensminimum.

MEN HÖJ SKATTERNA DÅ!

Börja med bensinpriset.
Priset på bensin, diesel och eldningsolja måste höjas rejält, kanske dubblas.

• Då kanske det blir lite balans i ekonomin.

• Då kanske amerikanerna på allvar överväger att skaffa en mindre bil med en mindre motor. Eller till och med ta bussen.

• Då kanske inomhustemperaturen blir sundare. För nu är den helt sjuk.
Varför är det 24 grader inne mitt i vintern.
Men bara 18 på sommaren!

Vad är det för sjuk mekanism som driver amerikanerna att slösa så extremt med energin.

Kanske, i hyckleriets hemland, är trotset mot sunt förnuft ett sätt att manifestera frihet?

En frihet till döds.

I morgon tar jag flyget hem!

Volvo börjar bygga bilar i USA

av Robert Collin

-Vi undersöker möjligheten att börja bygga bilar i USA, säger Volvochefen Fredrik Arp till Bilbloggen.                                                            foto: Lennart Pettersson

Volvo planerar att börja bygga bilar i USA. Det sa Volvo-chefen Fredrik Arp till Aftonbladet på måndagen.

Bakgrunden är den svaga dollarkursen. Volvo säljer en fjärdedel av sin produktion i USA, men det är en försäljning som knappast ger några pengar.

Fredrik Arp vill inte svara på frågan, men det är till och med möjligt att varje såld bil i USA är en förlust.

Det har spekulerats i om Ford ska sälja Volvo, men i slutet av oktober förra året kom beskedet: Volvo blir kvar hos Ford.
– Och under hösten har vi börjat se över möjligheterna att bygga bilar i någon av Fords fabriker i USA.
Men, fortsätter Arp, i så fall måste bilarna vara utvecklade tillsammans med Ford Nordamerika så att samordningsfördelarna blir tillräckligt stora.
VW tänker också börja bygga bilar i USA, i någon av systaterna, men VW är större än Volvo och klarar att få lönsamhet ändå. Men för Volvos del gäller det alltså att en del av komponenterna tillverkas i USA i samarbete med Ford.

Nästa modellserie från Volvo ska lanseras om cirka fem år, men till dess hiner man inte få igång någon produktion i USA. Det handlar om långa ledtider inom industrin och tänkbar start ligger tidigast 2015.

USA förlorade oljekrigen. Ny Hummer drivs med etanol!

av Robert Collin

USA har gett upp hoppet om att erövra oljekällorna i Arabländerna. Därför drivs alla nya Hummer-modeller med etanol.

Hummer slog igenom i det första Irakkriget, det som pappa Bush satte igång för att få kontroll över oljan i Gulfländerna.

Och när sonen Bush satte igång sitt krig i Irak, med samma syfte som hans pappa tio år tidigare, var Hummern fortfarande ett av de viktigaste invasionsfordonen.

Men hur USA än krigar får man ändå inte kontroll över oljan. Tvärtom. I Irak är produktionen lägre nu än före invasionen. Och i USA sprider sig oron för att oljan inte ska räcka till.

Därför är det nästan komiskt när General Motors preseneterar en helt ny Hummer med etanoldrift. Och ännu roligare blir det när det visar sig att alla Hummer ska kunna köras på etanol 2010.

Har Bush gett upp allt hopp om oljekällorna?

Välkommen att chatta om Detroit kl 13

av Robert Collin

Här är det söndag kväll och strax midnatt, strax fem på måndagsmorgonen hemma.

I går åt vi revbensspjäll på Slow, Detroits bästa revbensställe. Man får vänta minst en timme på ett bord (och reservera går inte) trots att stället ligger på Michigan Avenue, i kvarter där ingen vanlig människa sätter sin fot.
Det är för farligt.
Ett grymt bra ställe som jag dra mig för att rekommendera om det låg någonstans dit svenskar brukar åka…

Kvällens middag intogs högst upp i hotellet, på våning 70, och var inte heller dålig. Oxfilén var perfekt. Stekt bara ett par minuter på varje sida på kolgrillen.

Vill ni veta mer om Detroit? Kanske om bilarna?
Då är ni välkomna att chatta klockan 13.00 svensk tid.
Jag sätter på väckarklockan och försöker få liv i datorn till dess, klockan sju på morgonen i den här tidzonen

Saab 9-4X i Detroit

av Robert Collin

Carl-Peter Forster, GM-Europachefen, snodde åt sig äran att presentera nya 9-4X.

GMs högste chef Rick Wagoner pratade lite allmänt om miljö. Sen körde en liten Hummer in på scenen, med etanolmotor.

Och strax efteråt Saab 9-4X, även den med etanolmotor, men nu en fyra på 300 hk.

Och det var det. Bara två bilar på GMs show, och en var en Saab. Sånt är vi inte vana med. Det märks att GM satsar.

Och bilen ser riktigt bra ut. Jo, det bästa som Saab visat på årtionden!
Men den riktiga premiären får vänta till oktober nästa år.

Cowboys och kossor visade vägen för Dodges Pickup

av Robert Collin

En ovanlig syn nu för tiden, en hel hjord Texas Longhorn mit inne i Detroit.

Chrysler har alltid de mest spektakulära showerna i Detroit, även i år.
Och man kan gissa hur Ford känner det efter sin konventionella presentation av pickupen F150 när fem mninuter senare Chrysler driver en hjord Texas Longhorn-kosor genom stan med hjälp av cowboys både till häst och i nya Dodge Ram.

Ford får väl trösta sig med att deras pickup är den som säljer bäst. År efter år.

Nya Dodge Ram

av Robert Collin


Kokaos på gatan utanför mässhallen.

Ett tjugotal longhornade kossor och tre nya Dodge Ram, det räcker för att sätta maerikanska biljournalister i extas.

Cowboys i stan

av Robert Collin

Yahoo, cowboys i stan. Chrysler fich lov att stänga av ett par gator i närheten av mässhallen för att kunna fösa korna ända fram till Cobo Halls entre.

Bregottfabriken mitt i stan

av Robert Collin

Kvart över tio Detroit-tid inleds bilsalongen med att Ford visar sin nya pickup F150 inne i  mässhallarna.
Flera tusen biljournalister från hela världen komer att sitta bänkade när Ford-chefen visar det nya underverket.

Men en halvtimme senare rusar alla journalister ut ur hallarna för att ta plats ute på de provisoriska läktarna ute på gatan. För då är det dags för Chrysler-koncernen att visa nya Dodge Ram, en annan av USAs jättepickuper.

Och Chrysler som alltid överraskar med spektakulära shower här i Detroit ska visa sin nya Ram i sin rätta miljö. det vill säga mitt ibland cowboys och kor!

Jo, så är det. Polisen stänger av Congress Road och Washington Road för att kofösarna ska kunna driva boskapshjorden ner till bilsalongen.

Bilbloggen kommer att sitta på första parkett. För att sedan rusa in tillsammans med de andra tusen biljournalisterna från hela världen för att få en första skymt av nya Saab 9-4X.

Men först – dags för lite sömn!

Miljöpeng från Volvo

av Robert Collin

Volvo tar över när staten lägger ner. Den statliga skrotningspremien är borta och partikelfilterrabatten på 6 000 kronor till dieselbilar försvann vid årsskiftet.

Men  Volvo har just infört en miljöpeng på 6 000 eller 10 000 kronor till den som kör sin gamla bil till skroten och köper en ny Volvo istället.

Den som köper en etanol-Volvo får 10 000 kronor och den som köper en dieseldriven Volvo får 6 000.

Det betyder att det blir en rejäl rabatt på Volvos etanolbilar, 20 000 kronor tillsammans med den statliga miljöbilsrabatten, som ju är kvar ett tag till.

(Hur man får pengarna? Jo, genom att ta med sig kvittot från bilskroten när man går till sin Volvohandlare.)

Undrar just om Saab har hunnit tänka ut något motdrag?

Sida 47 av 59
  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Fred Balke och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB