På hal is

av Robert Collin

En grym film från isen. Och äntligen har jag lyckats lägga upp den här på bloggen. Håll till godo alla ni som väntat.

Taggar is

Moskoselkåtan

av Robert Collin

Jag hör till de priviligierade som har haft en vit jul.
Massor av snö. Vinterväglag.
Inget salt närmare än 30 mil bort.
Nästan lika långt bort till närmaste kameraskåp.
Nya fina dubbdäck.
Såå fin bilkörning.

Dels med nya Mercedes C-klass kombi.
Med förbluffande fina vinteregenskaper.
Dels med Mitsubishi Evo IX.
Utan antisladdsystem. Men med ett makalöst chassi.
Kan man ha roligare jullov?
Isen på Gåraträsksjön bjöd in på en rolig dans,
Full gas. Inget antisladd. Eller urkopplat.

Rolf drar upp en gädda på 4,5 kilo en bit bort, där Högnäsån dränerer Gåraträsksjön.
Bertil och hans familj grillar korv vid myrkanten.
Och Johannes och hans kompisar monterar upp en Moskoselkåta vid stranden.
Där vi kan koka kaffe när vi är ute och testar.
Elsa provar långfärdsskridskorna.
Sune tar ut Cittran och provar in testbanan.
Hela Norråker är ute.
Vem vill sitta inne en jul som denna?

70 mil i tät jultrafik

av Robert Collin

Jag är framme nu.
Efter 70 mil, hälften på E4, massor av jultrafik.
Och ingen gjorde något dumt.

Visst, en bil låg på sidan, vid Ununge, redan efter tre mil.
Och en stackare i hyrbil krockade med mitträcket vid Tönnebro.

Men i det stora hela fungerade trafiken hur bra som helst.
Inga busar.
Inga mesar.
Ingen som jävlades.

Det var bara en gång som det körde ihop sig. Strax norr om Sundsvall, på krönet före Ikea.
Jag såg bromsljusen, och saktade ner.
Sen såg jag polisens ”tält”, varningstrianglarna med ordet polis på.

Alla bromsade. Det blev lite otäcka situationer.

Men var fanns polisen?
Borta!

Jag ringde polisens växel, och sa att dom nog glömt sina tält.
Men blev avmätt tillrättavisad av växeltanten.

”Tälten SKA stå där. För det har varit så mycket trafik på väg in till Ikea.”

Jag säger bara: Slashasar!
Klart tälten skulle bort när trafiken tog slut och risken för olyckor var borta.
Och framförallt – när polisen var borta.

Tack för att ni var vakna

av Robert Collin

Just det, både för att ni höll er vakna och tittade på Argument i går kväll,
och för att ni fattar grejen!

Redan under (direkt-)sändningen i går kom det flera sms till tv-huset i Umeå, och de allra flesta var mot förslaget om att få bilen gps-övervakad.
Sen har det kommit kommentarer och jag har fått både mejl och samtal.

Flera av er fick samma känsla som jag, att Folksams Maria Krafft backade en bit under debatten.

Kanske, kanske har vi sått ett frö som får stopp på hela skiten.

I så fall: En stor seger för integriteten.
Och en lika stor motgång för storebrorsamhället.

(Snuten Ruben Börjesson var en av dem som ringde.
Han sa: Vilken är prislappen på min integritet? Är det tusen kronor om året. Eller 10 000? Nej, sa han. Det räcker inte.)

Vi är många, och blir fler, som säger nej till övervakningen ända in i privatlivet!

I kväll säljer Tingvall ut integriteten

av Robert Collin

Slå på SVT1 klockan 22 och titta på Argument.
Jag är med och debatterar med Claes Tingvall från Vägverket och Maria Krafft från Folksam.

Tingvall vill montera in GPS-sändare i alla bilar för att hålla koll på hur, och vart, vi kör.

Han vill veta när vi kör iväg på morgonen. Vilken väg vi tar och förstås – hur fort vi kör.

Men att införa övervakningen på parlamenariskt vis går ju inte. Så då tar han hjälp av Folksam.

Och Folksam kan tänka sig att rabattera försäkringen åt alla som frivillgt låter sig övervakas.

Grundlurad!

av Robert Collin

Jo, det är bara att erkänna.
Jag är grundlurad.

Synd! För det var en så grymt bra historia. Den hade ju allt.
Den kände, duktige, populäre grävaren och programledaren som drabbas av storhetsvansinne och tror han är gud.

Men så var det förstås inte.
Lennart Ekdahl skickade inte mejlen, trots att de kom från hans tv4-adress.
Eller såg ut att göra det.
Den adress jag skickade mina svar till var lite annorlunda, om jag bara hade kollat.
lennart.ekdahl@tv4sverige.se.

Och den adressen, med tillägget ”sverige”, är registrerad av ”alesch”.
Undrar vem det kan vara?

Jaja. Grundlurad.

(Lessen att jag hängde ut dig, Lennart. Men jag kunde inte låta bli. Storyn var för bra,)

Tv-inspelning i Hammarby Sjöstad

av Robert Collin

Bilplåtning i ett snålblåsigt Hammarby Sjöstad.

Förmiddagen ägnades åt webb-tv-filmning, eftermiddagen åt stillbildsplåtning. Och allt skedde i Hammarby Sjöstad på behändigt avstånd från Globen. (Så ursäkta alla innevånare. Om vi störde)

Svenska Dagbladets mammalediga chefredaktör Lena K Samuelsson gick förbi med barnvagnen. Och orden: Hoppas det är miljöbilar!

Nja. Inte enligt den svenska definitionen. Men kanske till och med bättre.
För Golf har den snåla och kanonfina 1,4-litersmotorn med både kompressor och turbo och alldeles nya Peugeot 308 har en alldeles ny 1,6-litersmotor som utvecklats ihop med BMW och som också är riktigt snål.

Två riktigt fina bilar, med lysande motorer.
Test efter nyår i Bil-tidningen.

(Det är Fredrik Johansson som filmar, och Benjamin håller i  kameramobilen)

Hjälp! Vad menar Lennart Ekdahl? Hans mejl är ju obegripligt!

av Robert Collin

Det kom ett mejl från Lennart Ekdahl i går.

”Hej Robert!
Jag håller på att sätta mig in i bilbranschen för ett nytt reportage jag håller på att joxa ihop för TV4. Här är tre frågor:
1. Hur långt åker man bil?
2. Varför åker inte fler buss?
3. Är de siffrorna tillförlitliga? (Granskade)
Bästa hälsningar
Lennart Ekdahl”

Jag begrep ingenting. Va fan svarar man?

1. 16,5 mil, om det är fint väder.
2. Nää, inte åker man buss, inte om man är fler i alla fall.
3. Jojo, siffrorna är grymt exakta. Jag har kollat med en professor.

Eller?
Nej. Jag försökte vara seriös och svarade att jag inte visste mer om det där än han, Ekdahl, själv. Att jag tyckte att hans frågor var konstigt formulerade. Men att han kunde kolla med Sika som är ett institut som inte gör annat än kollar folks resvanor.

Då kom det här svaret från Ekdahl:

”Robert!
Ska jag tolka detta som att du vägrar svara på frågorna jag vill ha svar på?
Mvh
Lennart”

Och nu är det jag som undrar.
Hur ska jag tolka Ekdahl?
Skämtar han?
Eller har han fått storhetsvansinne?

Vad ska jag svara människan?

Lurad av Statoil

av Robert Collin

Det ringde en läsare nyss, Kjell P från Hoting.
Och han var arg.
Ja, han var jävligt förbannad.

Inte på mig.
På Statoil.
– Du förstår, sa han, jag har 40 öres rabatt på Statoil. Det är i alla fall vad jag trodde.
För när jag kollade fakturan senast var rabatten bara 10 – 12 öre!

Så jag ringde och frågade, berättade Kjell,  och då säger dom att rabatten gäller ”listpriset”.

Vad då listpriset?
Jo, det är ett pris som jag kan gå in på Satoils hemsida och kolla. Och som alltid ligger en bra bit över priset i pumpen.

Och priset på pumpen, det har ingenting med rabatten att göra.

Jo. Kjell P från Hoting var verkligen upprörd.
I fortsättningen tankar han på sitt andra kort, på Preem. För där har han rabatt på det pris som står på pumpen.

– Då vet man ju vad man betalar!

Nu stoppas farlig Toyota

av Robert Collin

Nu stoppas vältbenägna pickupen Toyota Hilux med de farligaste 16-tumshjulen.

Direkt efter Teknikens Världs älgtest, som höll på att lägga Hilux på rygg, gick Toyota Europe ut med en rekommendation att sluta sälja 16-tums skrythjul på Hilux. Men flera länder, bland annat Tyskland, struntade i rekommendationen.

Men nu är säljstoppet på riktigt. I hela Europa, men inte i resten av världen än så länge.

Och nu erbjuds alla drygt 8 000 16-tums Hilux-ägare i Europa att få nya 15-tummare i stället.

Vilket visar att biljournalistiken behövs.
I alla fall när den är bra och tar sitt uppdrag på allvar.

Sida 51 av 59
  • Tjänstgörande redaktör: Alex Rodriguez, Emma Lindström
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB