Potthålets etymologi

av Robert Collin

Bloggen om att våra skattepengar bygger fina, och totalt onödiga, motorvägar i Spanien, medan vi själva inte ens har råd att laga potthål, har fått en hel del kommentarer. Den här från Jan-Eric Conradsson är grym:

Vet ni varför det kallas potthål? Jo för att vägverket skiter i dem.

Ännu halare utan dubb

av Robert Collin

När jag körde iväg till Konsumhallen nyss var det blött och ruggigt. När jag körde hem igen knappt en timme senare hade det frusit till is.

Det var halt med mina nya dubbdäck.
Utan dubb måste det ha varit rena hazarden.

Vi får se vad Norrtelje Tidning har att rapportera i morgon. En hel del avåkningar skulle jag tro.

Lus utan blinker

av Robert Collin

Jag kom just hem från en liten 25-milatur upp i Norduppland. Fint väder, sol, och riktigt halt där saltbilen inte varit förbi. En gnistrande höstdag.

På väg hem kom jag till korsningen vid Söderbykarl. Ett T där jag har stopplikt.
Det kommer en liten kö, tio bilar kanske, norr ifrån och jag väntar vid stoppskylten.

Han som ligger först och drar på sig kön är Vägverkets och Nollvisionens favorit. Inte en kilometer över gränsen, snarare fem under. En mönsterbilist.

När han är nästan framme vid korsningen saktar han ner ännu mer. Är han rädd att jag ska köra ut framför näsan på honom?

Icke!
Den jäveln ska SVÄNGA! Jo, han ska svänga in på min väg.
Hade han bara orkat slå på blinkern hade jag kunnat köra ut en halvminut tidigare. Nu får jag vänta tills kön kört förbi.

Jag blir så trött. Varför är hans beteende i trafiken inte prioriterat? Varför får han ställa till med en massa otrivsel, oflyt och irritation utan att polisen bryr sig?

Hjälpsam polis i Italien

av Robert Collin

För ett par år sen testade jag en ny Ferrari i Italien. En MC-polis skulle hjälpa mig ut ur stan och jag frågade honom var man kan köra fort utan att bli tagen av hans kolleger.
Följ mig, sa han.

Vi kom till ett industriområde med 70-begränsning. Polisen körde före med blåljus och sirener och röjde vägen, men hans Guzzi gick bara i 150.

Så jag var strax ikapp, och körde om.
Det var en annorlunda känsla, att köra om snuten i dubbla tillåtna hastigheten.

Men ändå närmast Kindergarten jämfört med hjälpen som team Polizei (!) fick när de körde Gumball 3000 nyligen.

Kolla in filmen på Youtube.
http://youtube.com/watch?v=bbbtK90LZ9E&feature=related

(Och ni som gillar att köra fort i Sundsvall, se till att ni har poliseskort nästa gång ni ska ut och busköra.)

Base Camp Norråker

av Robert Collin

Snart är det dags för årets höjdpunkt, vintertestet! Och det ser bra ut enligt de senaste rapporterna.
Isen på Gåraträsksjön uppe vid Lapplandsgränsen är minst 20 cm, vintervägarna perfekta och temperaturen – minus 10 grader det senaste dygnet.

Kan det bli bättre?

Vägen upp till testbanan på Gåraträsksjön. Lägg märke till månen.

Welt-klass fyller tio år Die Welt firar

av Robert Collin

De tyska dagstidningarna påminner om att det är tio år sedan Mercedes A-klass välte.
Ansedda Die Welt skriver att Mercedes fick stora problem, men att alla andra blev vinnare.

Anledningen är förstås att när Mercedes tvingades att utrusta sin allra minsta och billigaste modell med antisladdsystemet ESP så fick snart de andra Mercedes-modellerna också ESP som standard, och sen följde alla andra tillverkare efter.

(Tack till generalkonsulatet i Hamburg som skickade tidningen! Hoppas att Carl Bildt inte lägger ner er nu.)

Även Stuttgarter Zeitung skriver om A-klass-eländet och i morgon kommer ett par tyska journalister hit till Globen för att intervjua. Jag har städat skrivbordet hela dagen.

En allmosa från EU

av Robert Collin

För första gången, vad jag vet, har Sverige sökt bidrag från EU för att bygga en ny väg.
En halv miljard kronor till Norra länken i Stockholm.
Det var på tiden!

Sverige är det land inom EU som betalar högst avgift per invånare. Det mesta av de skattepengar som vi svenskar betalar in går åt för att stödja sydeuropeiska bönder men allt mer går till att bygga vägar och järnvägar i Syd- och Östeuropa.

Medan vi själva inte ens har råd att laga potthål, än mindre att bygga nya säkra vägar.

Men nu när EU ska fördela 50 miljarder kronor till olika projekt runt om i Europa finns altså Sverige med på ett litet hörn.

Är det ett tendbrott? Kommer vi att få se fler ansökningar till EU (för det gäller att söka, annars får man inget) för att bygga ut även den svenska infrastrukturen?

I Sydeuropa vajar EU-flaggan vid motorvägarna, vid nya fina broar och mitt i rondellerna i småbyarna som ett tack för bidraget. Varje gång tänker jag att våra skattepengar hade gjort minst lika mycket nytta här hemma.

Nya motorvägen genom Estremadura i sydvästra Spanien. Det är som att bygga ut väg 45 genom Norrlands inland till motorväg. Och det är svenska skattepengar som gjort projektet möjligt.

Nya motorvägen genom Estremadura i sydvästra Spanien. Det är som att bygga ut väg 45 genom Norrlands inland till motorväg. Och det är svenska skattepengar som gjort projektet möjligt.

Motormännen – finns dom?

av Robert Collin

Pappa var medlem på 1950-talet. Det var alla pappor då.
Men sen?
Vad håller dom på med nu?

Jag har just blivit intervjuad i en halvtimme av något marknadsinstitut. Som ville veta vad jag tycker om Motormännens Riksförbund.
Gröna Bilister har 1 000 medlemmar, men är alltid med och tycker och citeras.
Motormännen har väl 100 000 medlemmar, minst, men vad har dom att säga?
Vilken är deras roll? Vem vill citera dem?

ADAC ( systerorganisationen i Tyskland) är tyngre än Gud. Men vem bryr sig om Motormännen?

Det senaste jag hörde var om alla röda kors dom sätter upp längs vägarna, för att påminna om vägdöden. Ett bra initiativ, men det höll på att smälla rejält på E4 strax söder om Stockholm i söndags när alla bromsade in för att titta.

Äntligen hemma!

av Robert Collin

Resan från hemmanet där längst upp i Ångermanland och hem till Norrtälje var HEMSK!
Först 30 mil i tät dimma och på såphala vägar. Ibland slog dimman upp på rutan som fick ett tunt skikt av is innan jag hann vrida värmen till defrosterläget.
Sen från Sundsvall och söderut på E4 i mörker och med vindrutetorkarna på i nära 40 mil.

Det gick åt en hel del spolarvätska, ändå var sikten ruggigt dålig i mörkret.

Ett par tankar som dök upp:
• Färdigblandad spolarvätska måste vara en av vinterns stora koldioxid-bovar. Varför transportera en massa vatten med lastbil när man kan späda efter behov i kranen på macken?
Dessutom just efter behov. I dag var det nollgradigt. Den färdiga spolarvätskan klarar minus 18 grader. Alltså för mycket sprit, för lite vatten. Fört dyrt!

• Är det rimligt med alla långtradare? På E4 är det hur många som helst, men nu sprider de sig inåt landet där man bara såg timmerbilar förr.
På gamla landsvägar som definitivt inte tål belastningen.

• Och har ni tänkt på att timmerbilarna inte lastar lika mycket längre? Förr körde nästan alla med övervikt, vilket slet grymt på vägarna. Nu är det ett par stocklager mindre. Kanske för att sågverk och massafabriken inte godtar bilar med överlast längre. Skönt är det i alla fall.

• I Sundsvall var det färska hjulspår rätt genom varenda rondell! Måste ha varit riktigt halt i morse. Trots dubbdäcken.
Eller har Norrlands stockholmare gått över till dubblöst?

15-tummare, 16-tummare, ännu dummare

av Robert Collin

”Vi stoppar Hilux med 16-tumshjul i hela Europa”, sa Toyota förra veckan. Men nu hör jag att tyska Toyota-handlarna säljer 16-tumsbilar som om ingenting hänt.

Vem blir förvånad?

Sida 55 av 59
  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB