Nej, Rick Wagoner lyckades inte vända GMs förluster till vinst i år heller, läser jag i morgontidningarna. Men Toyota går som tåget.
Jag var i Las Vegas förra veckan, på den gigantiska tillbehörs- och custom-mässan Sema. Där såg jag ett enda exemplar av General Motors ungdomsbil HHR, en fyrkantig skåpbil med gangstertycke, lite som Chrysler PT Cruiser, men fem år senare…
Bilen stod i GMs egen monter.
Hur många exemplar av Toyotas ungdomsbil Scion såg jag? Inte en susning. Jag slutade räkna vid 25.
De stod i var och var annan monter, costomiserade, bling-blingade, läckra, utmanande.
Ja, utmanande mot hela den amerikanska bil- och ungdomskulturen.
Toyota vet vad amerikanerna vill ha. Medan GM lyssnar på sin guru Bob Lutz, som vet vad amerikanerna ville ha, för 40 år sedan.
(Och nu ryktas det om att Scion är på väg över Atlanten. Bäva månde Europas biltillverkare.)