Om det är hastigheten…

av Robert Collin

…som orsakar olyckorna så borde EU-mopedbilen som skulle ut från vår ICA-hall alldeles nyss knappast ha kört ner huvudledskylten. Utan jag med R-åttan eller någon annan med en riktig bil.
Men nu var det han med mopedbilen som stod där och såg lessen ut, med hela skylten klämd under bilen. Trist!

Max körglädje!

av Robert Collin

Jo, Max såg ut att vara i tolvårsåldern. En bilintresserad grabb, klart han skulle åka med. Jag funderade på att bjuda på en längre tur, men vem vet vad föräldrarna hade tyckt…
Så det blev en resa i ensamhet upp i norra Roslagen och Norduppland.
Vilken närvarokänsla, vilken grym bil! Jo, max körglädje.

Max Jansson ger Audi 5 plus

av Robert Collin

Max jansson från Norrtälje kollar in Audi R8 utanför macken. När jag frågar om han vill ta en tur runt kvarteret ser han överlycklig ut. Men det är ingenting mot vad han ser ut när vi väl kommer iväg.
– Det här är det roligaste jag gjort, säger han fyra gånger. R8:an får 5 plus av Max.

Stadsjeepar inte alls så säkra

av Robert Collin

Mer spännande läsning i Folksams nya statistik: Stadsjeeparna är inte alls så säkra att krocka i som många trott. Ett av försvarstalen som alltid kommer upp när jeeparna får kritik är ju att ”Jag vill att min fru och mina barn ska åka säkert”. Men nu visar Folksam att ingen av de undersökta jeeparna är särktilt säker. Nissan Terrano är till och med farligare än medelbilen

Toyota Avensis – Sveriges säkraste bil

av Robert Collin
Folksam redovisade sin statistik över säkra och farliga bilar i dag. Toyota Avensis placerar sig oväntat på säkraste plats strax före lågoddsare som Saab 9-5 och Saab 9-3 (årsmodell 1998 – 2003).
Mitsubishi Galant (97 – 03) hör också till den säkraste gruppen.
Först därefter kommer Volvos stora modeller, Audi A6, Renault Laguna och Toyota Camry.

Farligast är ett gäng äldre småbilar (inte heller några högoddsare): Citroën AX och Renault 5 från 1980-talet (finns det några kvar?), och en del 1990-talare som Hyundai Elantra, Honda civic, Renault Clio och Fiat Punto.

Folksams statistik är bra, för det handlar om riktiga olyckor, inte bara utvalda test som Euro Ncap (som ju ocså är bra). Men Folksam har ett problem. Det är att vissa märken, som har sina försäkringar hos Folksam sticker ut i statistiken. Andra, som inte har bilarna försäkrade där syns inte alls.

Att Avensis vinner kan påverkas av att ägarna är prudentliga personer som aldrig slarvar med bältet, och inte med så mycket annat heller. Då är chansen större att klara sig i en krock.

Vem bryr sig om HHR?

av Robert Collin

Glömde en sak, GMs lilla HHR är också på väg till Europa. Vem bryr sig?
HHR har usel kvalitetskänsla (dörrinnersidorna ramlade loss bara jag petade lite på dem på bilsalongen i Detroit i vintras). Chrysler PT Cruiser som är förebilden ska läggas ner, ryktas det… GM är för sent ute, som vanligt.

Toyota gasar – GM bromsar

av Robert Collin

Nej, Rick Wagoner lyckades inte vända GMs förluster till vinst i år heller, läser jag i morgontidningarna. Men Toyota går som tåget.
Jag var i Las Vegas förra veckan, på den gigantiska tillbehörs- och custom-mässan Sema. Där såg jag ett enda exemplar av General Motors ungdomsbil HHR, en fyrkantig skåpbil med gangstertycke, lite som Chrysler PT Cruiser, men fem år senare…
Bilen stod i GMs egen monter.
Hur många exemplar av Toyotas ungdomsbil Scion såg jag? Inte en susning. Jag slutade räkna vid 25.
De stod i var och var annan monter, costomiserade, bling-blingade, läckra, utmanande.
Ja, utmanande mot hela den amerikanska bil- och ungdomskulturen.
Toyota vet vad amerikanerna vill ha. Medan GM lyssnar på sin guru Bob Lutz, som vet vad amerikanerna ville ha, för 40 år sedan.
(Och nu ryktas det om att Scion är på väg över Atlanten. Bäva månde Europas biltillverkare.)

Myten om de farliga dubbdäcken

av Robert Collin

Det kom ett mejl från en kille som heter Mats Rehn. Jag vet inte vem han är (tror jag), men han undrade om jag läst en finsk undersökning om ”vägdamm”? Av en forskare som heter Kaarle Kupiainen.
Jo, det har jag.
Men kanske inte ni?
Den här Kaarle har kollat var vägdammet kommer från. Han har gjort det ute på vanliga gator och vägar och han har gjort det i labb-miljö.
Kaarle kom fram till att dubbdäcken orsakar mer partiklar än dubbfria däck. I labbet!
I labbet, på perfekt rent och fint underlag.
Men Kaarle undrar om inte skillnaden mellan dubbat och dubbfritt är försumbar när man kommer ut i verkligheten.
För där ute är sanden som snösvängen använder för att sanda med den riktigt stora boven. Den sanden mals ner av alla däck som passerar, dubbade eller odubbade. Och virvlar upp när bilarna kör förbi.
Kaarles första tips: Använd sand som inte mals ner så fort. Andra tipset: Mer forskning innan man drar några förhastade slutsatser om dubbarnas farlighet.

Dagens film-tajm

av Robert Collin

Bil-reportern Martin Ström drar i väg med Audin…

… och sen kommer Martin tillbaka igen.

Men gladast är jag när jag återvänder med Bentleyn.

Taggar audi, bentley, r8
Sida 58 av 59
  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB