Rundgång i politikfabriken
avMona Sahlin och Ibrahim Baylan bland studenter på Södertörns högskola. Foto: Scanpix
För ett par veckor sedan slog Moderaterna fast att de ska genomföra 300 000 hembesök före valet för att övertyga väljare att rösta blått.
Idag kom Socialdemokraterna sitt motdrag: S-märkta valarbetare ska prata med minst en miljon svenskar före valet. Inför ett par hundra studenter på Södertörns högskola söder om Stockholm sparkade Mona Sahlin och partisekreteraren Ibrahim Baylan igång samtalskampanjen.
I kampanjen ska Socialdemokraterna:
• satsa särskilt på dörrknackning.
• satsa stort på sociala medier som twitter, facebook, bloggar och youtube.
• rekrytera ett stort antal gräsrötter som kampanjarbetare, dvs människor som inte är medlemmar i partiet men ändå kan tänka sig att jobba för partiet i valrörelsen.
• erbjuda ett gör-ditt-eget-kampanjmaterial-kit på nätet.
Låter det bekant? Det är inte så konstigt. Moderaterna har redan lanserat att de ska använda exakt samma grepp. Men det är inte Moderaterna Socialdemokraterna kopierar.
Både S och M vill försöka upprepa Obamas succéval i USA. Partister från båda lägren fanns på plats under valrörelsen i USA för ett drygt år sedan och jobbade åt Obamakampanjen. Kampanjen lyckades rekrytera miljontals gräsrötter, åtskilliga av dem unga – en våt dröm för de svenska partierna vars ungdomsförbund snart har lika få medlemmar som vilken ordinär innebandyförening som helst.
Obama gick till val under parollen Change – or more of the same. Idag slog Mona Sahlin fast för studenterna på Södertörn att valet i höst står mellan förändring eller fortsättning.
Återstår att se om det amerikanska framgångsreceptet går att översätta till svenska förhållanden.